Välkommen till Realgymnasiet i Göteborg!

Vad kan du läsa i Göteborg?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Ridning - vi samarbetar med Billdals Ridklubb

22 februari 2024

De elever som läser naturbruksprogrammet med inriktning hästhållning på Realgymnasiet i Göteborg får bland mycket annat en fin ridutbildning som utförs i samarbete med två välrenommerade ridskolor i närområdet. Under det första året har eleverna sina profildagar på Bulycke Ryttarförening och under de två sista åren på Billdals Ridklubb.

Ridning - vi samarbetar med Billdals Ridklubb
Öppna videospelaren

Naturbruksprogrammet med inriktning ridning är till för dig som brinner för ridning och allt som har med hästar att göra. Under utbildningen får du lära dig allt du behöver för att vara attraktiv inom hästnäringen - en bransch som generar mängder av arbetstillfällen.

Under utbildningen har du som elev APL (arbetsplatsförlagt lärande) en dag i veckan, samt profildag en dag i veckan. Under profildagen varvars teori med praktik ute på ett av våra utbildningsstall. Under det första året är eleverna ute på Bulycke ryttarförening och under år 2 och 3 är eleverna på Billdals ridklubb, en av Sveriges största ridskolor med ca. 65 stycken ridskolehästar.

Emma Fridén, yrkeslärare inom ridning och trav, beskriver Bildals Ridklubb som en bra miljö för eleverna att utvecklas: