Den rikstäckande satsningen Alla på snö är en uppskattad vinteraktivitet för barn som går i årskurs 4. Våra egna gymnasieelever från Natur- och äventyrsutbildningen på Realgymnasiet i Stockholm hjälpte nyligen till som ledare för Alla på snö i Stockholm.

Eleverna var ledare vid Ekebyhovsbacken på Ekerö där barnen fick testa på att åka längdskidåkning och alpint. De hjälpte också till på bruket i Järfälla, där man fick testa på löpskytte och delta i en tipspromenad om allemansrätten.

-Alla på snö är ett projekt som går ut på att fjärdeklassare i hela Sverige får uppleva snöglädje både på längdskidor och alpinskidor. I år var vår klass i Ekebyhovsbacken på Ekerö samt på Bruket i Järfälla och hjälpte till som ledare vid fem olika tillfällen. På Natur- och äventyrsutbildningen lär vi oss om just ledarskap så varje gång fick vi feedback på vårt ledarskap så att vi kan utvecklas. Vi ska självklart även se till att barnen har det superkul, säger Joel Nylander som läser på Natur- och äventyrsutbildningen.

-Vi fanns där för att hjälpa de barn som aldrig åkt skidor att få lära sig grunderna. För de som var mer erfarna så gjorde vi andra roliga utmaningar. När det gäller tipspromenad så brukar barnen vara jätteduktiga och då gäller det för oss att lära ut mera om flora och fauna eller liknande, fortsätter Joel.

Jonatan Ejvemark är en av de lärare från Realgymnasiet som fungerat som coach och moderator till eleverna från Realgymnasiet. Enligt honom så är det viktigt att eleverna får träna på ledarskap. Alla på snö var ett jättebra tillfälle för eleverna att få göra just det.

-Syftet med våra elevers medverkan är att vid flertalet tillfällen få träna på direkt ledarskap och direkt feedback. Eleverna får dessutom prova på detta flertalet gånger, vilket gör att de utvecklar sig över tid utifrån den feedback de får från deltagare och av oss lärare. Eleverna på Realgymnasiet får dessutom planera, genomföra och utvärdera ”riktiga” aktiviteter. Allt från säkerhetsanalys, förhållningssätt, bemötande och tekniska färdigheter inom alpin utförsåkning och längdskidåkning. En bransch som skriker efter duktiga medarbetare, säger Jonatan.

-Det är jättekul att få lära barnen att åka skidor och bidra till att de får en rolig dag. Men det absolut roligaste är när man få se resultat. Kanske är det någon lärare som säger att de aldrig sett barnen ha så här kul eller att de aldrig trodde att de skulle stå på skidor. Det är något som stärker mitt och många andras självförtroende så att vi får viljan att fortsätta utveckla våra ledarroller, avslutar Joel.

Joels tips på hur man är en bra ledare

  • Engagemang:är en viktig del för att barn och vuxna ska bli motiverade till att göra aktiviteten och det bidrar till en positiv och glad miljö där de har lättare att lära sig.
  • Kunskap:skulle jag vilja säga är viktigt, för så länge du har kunskapen har du något att luta dig tillbaka emot. Med kunskapen kan du även lära dina elever/barn om saker i skidbacken eller om naturen och jag påstår att när de har lärt sig något och har haft kul så är det en full pott.
  • Riskanalys:analysera för att sedan kunna minska sannolikheten att något ska hända. Det är något extremt viktigt för att skapa en trygg miljö för dig själv och eleverna.