Anya Thörnqvist jobbar som djurvårdslärare på Realgymnasiet i Malmö och har mycket erfarenheter från yrket som veterinär med en väldigt unik fördjupning. Anya kombinerar idag jobbet som lärare med veterinäryrket. Det ger en bra möjlighet för hennes elever att få en inblick i hur det är att jobba som veterinär då hon både kan ta med exempel från kliniken till skolan om saker som händer men även ta med elever ut till kliniken.

-Jag jobbar på Realgymnasiet i Malmö sedan i augusti 2016, men gör även små gästspel på Real i Lund och Helsingborg, speciellt under D9-kursen (Grundkurs i läkemedelshantering) där jag brukar ha hand om den praktiska delen och även examinera deras elever i den delen.

-Jag är i första hand djurlärare, och håller alltså framförallt i lite olika djurkurser och hjälper till med APL. Vilka kurser jag haft har varierat lite, men jag har t.ex. haft Sällskapsdjur 1 och 2, Djurens hälso- och sjukvård och Djurens biologi. Jag är också en del i skolans djurrum och sköter om djuren tillsammans med eleverna. I år har jag för första gången även kursen Personlig försäljning vilket är jättespännande, och väldigt annorlunda från de övriga kurserna jag har! Förutom det så fungerar jag såklart också som skolans veterinär när skolans djur blir sjuka eller t ex behöver kastreras.

Anya har som sagt jobbat hos oss sedan 2016 men vägen dit var inte helt spikrak. Så när vi frågade henne hur det kom sig att hon började jobba på skolan så blev det ett kortare och ett längre svar.

-Det korta svaret är: för att jag fick chansen! Det långa svaret är att jag hade jobbat i ett antal år som lärare och veterinär på ett annat naturbruksgymnasium här i Skåne, men slutade där av olika anledningar i februari 2016, bland annat flyttade jag till Malmö och fick då väldigt lång restid. Jag började då jobba på veterinärkliniken Vettris i Malmö, och blev tillfrågad där om jag kunde hjälpa till med D9-kursen för Realgymnasiets elever i Lund och Malmö eftersom de visste att jag hade anordnat den kursen på mitt förra jobb. Så det gjorde jag!

-I samma veva bestämde sig den dåvarande djurläraren i Malmö för att säga upp sig och flytta till Stockholm. Både de involverade lärarna och eleverna hade tydligen varit så pass nöjda med mig under D9-kursen att de rekommenderade mig till tjänsten som jag så småningom tackade ja till. Superroligt och hedrande! Jag gillar verkligen Realgymnasiets vision och sätt att jobba på och har helt underbara kollegor så trivs hur bra som helst!

Anya har fördjupat sig inom ett område som inte många andra veterinärer har valt att göra, vilket ger henne ett väldigt unikt jobb vid sidan av läraryrket.

-Under veterinärutbildningens sista halvår fick man chansen att läsa olika kurser utifrån vad man var speciellt intresserad av och vad man skulle göra sitt examensarbete inom. De allra flesta av mina kursare läste t ex kurser om röntgen, ultraljud eller hudsjukdomar, men jag valde att läsa några helt andra kurser tillsammans med etologer och husdjursvetare istället som handlade om etologi (djurs beteende), välfärdsbedömning, djurskydd och beteendeproblem. Så de dagar jag inte jobbar på Realgymnasiet jobbar jag som beteendeveterinär på Beteendeveterinären och på First Vet med utredning och behandling av beteendeproblem hos framförallt katter.

-Det innebär i praktiken att jag t.ex. åker hem till folk som har en katt som kissar på olämpliga ställen, gör en kartläggning/ritning över kattens alla mikrorevir/resurser för att hitta orsaken till kissandet, utesluter medicinska orsaker, och sedan behandlar genom att göra miljöförändringar enligt plan och ibland även genom att sätta in medicin. Ibland gör jag hela den här utredningen över telefon eller Skype istället, eftersom jag tar emot patienter på remiss från hela Sverige, ofta från andra veterinärer.

-Det är tyvärr väldigt få veterinärer i Sverige som är vidareutbildade inom just etologi, och ännu färre som jobbar med farmakologisk behandling av beteendeproblem, så jag åker även runt en del och föreläser på olika kliniker om det. Jag var bl a på Djursjukhuset Albano i Stockholm och föreläste i höstas, höll en tvådagarskurs i Stallarholmen, och i vår ska jag åka till en Evidensiaklinik i Göteborgsområdet och ett djursjukhus i Dalarna.

Så klart så har Anya användning av sina kunskaper som veterinär när hon undervisar i skolan. Hon har då massor av erfarenheter och kunskap som inte många andra lärare har och kan ta bra exempel från verkligheten för att väcka intresse hos eleverna.

-Förutom att kunna examinera den praktiska delen i D9 så använder jag egentligen veterinärkunskaperna i alla kurser jag undervisar i, oavsett om det handlar om smittskydd och hygien eller om hur man ska sköta om våra djur på bästa sätt vad gäller foder, temperatur, bur/terrarie/voljärskötsel och hantering för att de ska må bra.

-I djursjukvårdskursen, eller ”Djurens hälso- och sjukvård 1” som den egentligen heter, är det jätteanvändbart att vara veterinär eftersom man verkligen kan förbereda eleverna för yrken inom djursjukvård. Man kan ge massor av exempel från riktiga patientfall, såklart anonymiserade, sätta in saker i ett sammanhang och låta dem arbeta med ämnet. Då blir kopplingen till verkligheten stor, så att de faktiskt får lära på riktigt.

-Jag tar ofta med prover och saker från kliniken så att de får se, känna och uppleva hur det är. Vi brukar t.ex. ha mjukdjur inlagda på ”kliniken” i klassrummet som det ska sättas dropp på, ges injektioner, skrivas journal och tas prover på som en löpande del i undervisningen. Ibland tar jag också med mig eleverna ut på klinikerna jag jobbar på så att de får följa med mig där och få se en vanlig dag på klinik. Sen är det såklart också väldigt användbart att vara veterinär på plats när djuren i djurrummen blir sjuka så att de snabbt kan få hjälp. Tack vare att jag inriktat mig på just beteende och läst extra etologi kan jag även undervisa i de delar av olika kurser som handlar om just beteende.