Gruppdiskussion

Göteborg

Hotell Nyhet Lund Gbg

Nordic Choice Hotels

Artiklar Göteborg

Göteborg – Artiklar

Realgymnasiets och Petter Stordalens nya hotellutbildning kommer till Lund och Göteborg

  Nu kan de ungdomar som börjar gymnasiet i Lund och Göteborg nästa höst söka till Realgymnasiets nya hotellutbildning som görs tillsammans med Petter Stordalens Nordic Choice Hotels. Besöksnäringen växer men samtidigt är det svårt att hitta personal med rätt kompetens och utbildning. Lärande i Sver …

 

Nu kan de ungdomar som börjar gymnasiet i Lund och Göteborg nästa höst söka till Realgymnasiets nya hotellutbildning som görs tillsammans med Petter Stordalens Nordic Choice Hotels. Besöksnäringen växer men samtidigt är det svårt att hitta personal med rätt kompetens och utbildning. Lärande i Sverige, som driver Realgymnasiet, och hotellkoncernen Nordic Choice Hotels bestämde sig för att göra något åt saken. I augusti startade de därför en ny hotellutbildning med jobbgaranti på Realgymnasiet i Stockholm. Nu kommer den även till Realgymnasiet i Lund och i Göteborg.

 -Det känns jätteroligt att vi kan erbjuda våra elever i Lund denna fantastiska utbildning. Jag är stolt över att vara del av en skola som samarbetar med de främsta i branschen. Att vi kan bidra till den kompetensutveckling som efterfrågas och även erbjuda våra elever en utbildning som resulterar i jobb och högskolebehörighet känns väldigt bra, säger Martina Lindvall, rektor på Realgymnasiet i Lund.

Utbildningen är en lärlingsutbildning där alla elever dessutom får högskolebehörighet.Eleverna genomför hotellutbildningen på Realgymnasiet i Lund och på Realgymnasiet i Göteborg och även som lärling på Quality Hotel View i Malmö samt Clarion Hotel Post i Göteborg. I slutet av utbildningen kan eleven rikta sina studier mot önskad inriktning inom hotellbranschen. De garanteras även anställning på något av de hotellen som finns inom Nordic Choice Hotels.

Carina Ljung, rektor på Realgymnasiet i Göteborg, är även hon väldigt glad över utbildningen som kommer till hennes skola.

-Det känns helt fantastiskt att vi får möjligheten att erbjuda denna kvalitativa och unika utbildning som dessutom ger våra elever en jobbgaranti på minst sex månader.

De lokala samarbetshotellen ser fram emot samarbetet med Realgymnasiet och uttrycker ett stort behov av rekrytering i framtiden.

-Vi är otroligt stolta och glada att vi fått möjligheten att vara med och starta upp denna hotellutbildning här på Quality Hotel View. Besöksnäringen växer för varje år och är därför i behov av driven och kompetent personal som brinner för branschen. Vi ser verkligen fram emot att få välkomna de första eleverna till tre händelserika och givande år tillsammans med oss här i Hyllie, säger Jenny Pieplow Benestam, hotelldirektör på Quality Hotel View.

Vi vill vara med och inspirera våra ungdomar till att arbeta på hotell. Det är en strålande framtid med alla möjligheter till att utvecklas. Vår nya VD började en gång i receptionen på ett hotell. Arbete kan vi garantera om du gillar service och sprida glädje. Nordic Choice Hotels öppnar tre stora hotell i Göteborg inom en snar framtid, säger Maria Vallin,Passion Manager/HR på Clarion Hotel Post.

 

2018-10-04

Realgymnasiet satsar på APL i Irland

Från och med vårterminen 2019 kommer elever som läser djurvård-, hund- och hästutbildningen på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet att kunna göra sin APL på Irland. Lärande i Sverige, som driver 14 Realgymnasieskolor runt om i landet, har inlett ett samarbete med det irländska företaget Equipeople …

Från och med vårterminen 2019 kommer elever som läser djurvård-, hund- och hästutbildningen på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet att kunna göra sin APL på Irland. Lärande i Sverige, som driver 14 Realgymnasieskolor runt om i landet, har inlett ett samarbete med det irländska företaget Equipeople som specialiserar sig på att erbjuda olika former av praktik inom djurhållning till ungdomar från hela Europa.

-Genom samarbetet med Equipeople kan vi erbjuda våra djurvård-, hund- och hästelever nya spännande APL-platser på Irland i nära samarbete med olika djurbranscher. Tillsammans med Equipleople har vi under förra läsåret gått igenom våra rutiner för säkerhet, arbetsmiljö och kvalitetssäkring och nu har vi alla system på plats för att kunna initiera samarbetet. Vi känner oss trygga med att den erfarna och kunniga personalen på Equipleople hjälper oss att finna lämpliga APL-platser och handledare, säger Patrik Wigelius, affärsområdeschef för Realgymnasiet.

Det är elever som läser andra och tredje året på djurvård-, hund- och hästutbildningen som kommer att ha möjlighet att söka APL-platserna. Equipeople förmedlar APL-platser på en stor mängd, mindre företag inom olika typer av djurhållning. Eleverna kommer bland annat att få göra sin APL på gårdar som exempelvis har köttproduktion, mjölkproduktion och ridskolor.

-Vi har sett en efterfrågan på praktik på Irland från både elever och lärare, så vi är väldigt glada över samarbetet. Utöver djurhållning kommer eleverna få träna språkliga kunskaper och färdigheter och de ökar sina kunskaper och sin förståelse för andra länder och kulturer kopplat till bland annat naturkunskap, biologi, samhällskunskap, religion och historia, fortsätter Patrik.

Viktigt med tydlig koppling till utbildningen

APL-perioden är tre veckor lång och elevernas inriktning matchas mot de APL-platser som erbjuds för att lärandet ska få en tydlig koppling till deras utbildning.

Anna Andbjer, verksamhetsansvarig för programutveckling på Realgymnasiet, lyfter fram fördelarna med den internationella erfarenheten som eleverna får.

-Att erbjuda elever APL utomlands är en viktig del i vårt internationaliseringsarbete. Vi hoppas att den internationella erfarenheten ska bidra till en högre grad av anställningsbarhet både i Sverige och utomlands.

Även Equipeople är väldigt glada över det nya samarbetet.

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Realgymnasiet. Vi har ett stort antal värdfamiljer som ser fram emot att välkomna en svensk student. Irland är ett underbart land med varma och vänliga människor. Vi tror att partnerskapet mellan Realgymnasiet och Equipeople kommer att vara till fördel både för våra värdfamiljer och för eleverna, säger Caroline Lane, VD för Equipeople.

2018-09-11

Ester Anderssons resa inom hundsporten

Jag har alltid haft hundintresse och blev överlycklig när jag fick min första hund. Då började jag gå hundkurser för att lära mig mer om hundar och hundträning och fastnade direkt för agility. Jag och Bruno (min första hund) tränade mycket och började till slut att tävla. Vi gick på många olika tävl …

Jag har alltid haft hundintresse och blev överlycklig när jag fick min första hund. Då började jag gå hundkurser för att lära mig mer om hundar och hundträning och fastnade direkt för agility.

Jag och Bruno (min första hund) tränade mycket och började till slut att tävla. Vi gick på många olika tävlingar och jag lärde mig massor, dock så tyckte inte Bruno det var jätteroligt med tävlingar så vi slutade att tävla efter något år.

Eftersom jag fortfarande ville träna och tävla i agility så bestämde sig jag och min familj oss för att köpa en till hund, en Border collie som heter Yapp. Han var motsatsen till Bruno när det gällde träning, han var snabb och VÄLDIGT arbetsvillig. Han brydde sig inte om miljöer eller annat utan bara ÄLSKADE agility, vilket var perfekt för mig!

Vi började träna mycket på att agilityn skulle vara roligt eftersom jag lärt mig av Bruno att det är viktigare att det är roligt än att tävla och vinna.

Nu har Yapp och jag äntligen tävlat för första gången och detta var på Skol-SM som var otroligt roligt och lärorikt! Det bästa med tävlingar är att man lär sig vad man behöver träna på för att det ska bli ännu bättre och roligare!

Jag ångra inte en minut att jag valde Realgymnasiet, här har jag lärt mig massor om hundar och fått erfarenhet om tävlingar. Jag känner att jag har utvecklats inom hundsporten.

 

 

Om du är hundintresserad kan jag verkligen rekommendera min skola, klicka på länken här nedan fyll i intresseanmälan.

http://intresseanmalan.realgymnasiet.se

 

hoppas vi ses

/
Ester

2018-04-24

Heltidsmentorskap – ett lyckat koncept på Realgymnasiet

Jag heter Anna Linders och jag arbetar som mentor på Realgymnasiet i Göteborg, i den här filmen kommer du få höra om arbetet vi mentorer gör på vår skola. Du kommer även få höra eleven, Sara Blå, berätta om hur hon upplever relationen med sin mentor. https://realgymnasiet.se/wp-content/uploads/2018/ …

Jag heter Anna Linders och jag arbetar som mentor på Realgymnasiet i Göteborg, i den här filmen kommer du få höra om arbetet vi mentorer gör på vår skola. Du kommer även få höra eleven, Sara Blå, berätta om hur hon upplever relationen med sin mentor.

 

En viktig del av Realgymnasiets erbjudande handlar om att ge eleverna tillgång till en mentor. Realgymnasiets mentorskapsmodell är unikt på det sättet att mentorerna inte själva arbetar som lärare. Det leder till en mer jämställd relation mellan elev och mentor. Mentorns huvudsakliga uppgift är studiecoaching men de har även andra viktiga funktioner. Mentorerna arbetar inte som lärare och betygsätter inte eleverna. Att arbeta på det här sättet skapar förutsättningar för en jämlik relation mellan mentor och elev.

Eleverna har mentorstid en gång i veckan. Under den tiden så kan man förutom sina studier diskutera ämnen som exempelvis kost, hälsa, sömn, motivation, stresshantering, avslappning, konflikthantering och likabehandling.

När eleven känner sig trygg i hur de ska arbeta för att nå sina studiemål så kan det vara dags att gå vidare med exempelvis jobbcoachning för att förbereda eleverna inför yrkeslivet. Det kan exempelvis innebära hjälp med att skriva ett CV.

 

Exempel på budskap från Realgymnasiets mentorer till eleverna

Du kan, du vill och vågar.

Du är expert på sig själv.

Varje dag är en ny dag full av nya möjligheter.

Hjärta och hjärna tillsammans – intellekt och känsla i balans – det ska bli bra och det ska kännas bra.

Du och jag – vi fixar det – Jag finns här för dig.

Inga människor är fel alla människor är rätt.

Du är viktig för dig själv och andra.

2018-04-19

Vi är så glada att vi kan erbjuda våra elever möjligheten att få göra sin praktik i Sydafrika

Just nu är åtta av våra elever i Sydafrika där de gör sin APL (praktik) i tre veckor. Förutom att klara av sina uppgifter i respektive praktikplats ska eleverna blogga och berätta om deras resa och upplevelser i Sydafrika. Här nedan vill vi dela med oss av några delar från bloggen.   ”Att se al …

Just nu är åtta av våra elever i Sydafrika där de gör sin APL (praktik) i tre veckor. Förutom att klara av sina uppgifter i respektive praktikplats ska eleverna blogga och berätta om deras resa och upplevelser i Sydafrika.

Här nedan vill vi dela med oss av några delar från bloggen.

 

”Att se all natur som man bara sett på bild, och se vilda djur i sitt naturliga habitat går inte ens att förklara med ord hur underbart det var.” Fanny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Jag vet inte hur jag ska börja med detta blogginlägg för jag känner mig fortfarande tagen av gårdagens aktivitet.

Familjen Thomson som vi har vår praktik hos här på African Dream Horse har ett projekt i en by strax utanför Hoedspruit. Detta projekt startade Shannon förra året där hon tar hand om hundar och behandlar dem på plats men också utbilda hundägare i detta område” Stella

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Igår så fick vi lära oss om vad som görs för att förhindra poaching (tjuvjakt). Det är något är ett av de största problemen här i området. Man tränar också anti-poachers, dvs en vaktstyrka som är lite som en militär som skyddar djuren i de mest utsatta områdena.
Anti-poacherna är fett vältränade och duktiga på att röra sig smidigt i naturen så de har en hinderbana de ska klara på några minuter. Vi testade den tillsammans, i hyfsat lugnt tempo och hjälpte varandra. Och tur var väl det, det var så himla varmt och svettigt bara att stå still i solen.” Sonja

 

 

 

 

”Jag hade inte riktigt fattat att jag skulle få se djuren från barnböckerna hemma. Det kändes alldeles för overkligt att de kunde existera och vara så nära. Det var först när jag faktisk såg djuren jag fattade det.” Sonja

 

 

 

 

 

 

 

 

”Jag så mycket att skriva och berätta om samt så mycket att ta med mig härifrån. Att göra den här resan betyder redan mycket mer för mig än vad jag först hade trott. Jag är så glad att jag valde just Realgymnasiet så att jag fick den här möjligheten.” Isabell

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi är så glada att vi kan erbjuda våra elever möjligheten att få göra sin praktik i Sydafrika, eleverna gör ett mycket bra arbete med bloggen där de delar med sig om deras upplevelser i Sydafrika. Gå gärna in och kolla bloggen där du får se mer om vad man får arbeta med när man gör sin praktik i Sydafrika

Här nedan hittar du länken till bloggen

http://blogg.realgymnasiet.se/realgymnasiet-utomlands/?cat=27

Säger Wilfredo Vigorena på Realgymnasiet i Göteborg

 

 

Vill du veta mer om hur du kan göra DIN praktik i Sydafrika? kontakta Wilfredo Vigorena
Telefon:0766-27 43 76

E-post: wilfredo.vigorena@realgymnasiet.se

2018-04-12

Vi är glada över att kunna hälsa dig välkommen till Realgymnasiet i Göteborg

Första omgången i gymnasievalet är avklarad och du har sökt till oss i första hand. Jag som rektor vill hälsa dig välkommen till vår lilla, flexibla och personliga skola.   Jag är glad över att du valt att söka till oss! Jag vill att skolan ska vara en plats där alla trivs, känner sig trygga oc …

Första omgången i gymnasievalet är avklarad och du har sökt till oss i första hand. Jag som rektor vill hälsa dig välkommen till vår lilla, flexibla och personliga skola.

 

Jag är glad över att du valt att söka till oss!

Jag vill att skolan ska vara en plats där alla trivs, känner sig trygga och har lust att lära, utvecklas och utmanas utifrån sina förutsättningar. På Realgymnasiet är det alltid någon som ser och uppmärksammar dina framsteg.

 

För att du ska lära känna skolan och för att se vad våra elever gör hos oss, vill jag rekommendera dig att följa oss på sociala medier.

Hemsidan

https://realgymnasiet.se/skolor/goteborg

Facebook

https://www.facebook.com/realgymnasiet.goteborg

Instagram

@Realgymnasiet

 

Om du har några frågor så tveka inte att höra av dig till vår kommunikatör Wilfredo ”Wiggo”, hans kontaktuppgifter är:

Mobil: 0766-27 43 76
Mail: wilfredo.vigorena@realgymnasiet.se

 

Vi på skolan ser fram emot att få träffa dig till hösten.

 

Varmt välkommen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carina Ljung
Rektor

2018-02-07

Nio myter om ditt gymnasieval

Nu närmar sig gymnasievalet, spännande eller hur? Det kan samtidigt vara lätt att bli stressad över gymnasievalet och bli orolig för att välja fel. Skolverket har därför under hösten tagit fram en folder under namnet ”Gymnasiemytologin” där de listar de nio vanligaste myterna, och svar på dessa. …

Nu närmar sig gymnasievalet, spännande eller hur? Det kan samtidigt vara lätt att bli stressad över gymnasievalet och bli orolig för att välja fel. Skolverket har därför under hösten tagit fram en folder under namnet ”Gymnasiemytologin” där de listar de nio vanligaste myterna, och svar på dessa.

 

Myt 1: “Gymnasivalet avgör din framtid”

Nej, det är bara ett val av grundutbildning. Många tänker att gymnasievalet avgör vad man ska göra resten av livet. Men så är det inte, som tur är. Gymnasievalet är ett val av grundutbildning som du sedan kan bygga vidare på.

 

Myt 3: “Välj ett högskoleförberedande program så håller du alla dörrar öppna”

Nja, valfriheten är minst lika stor med ett yrkesprogram. De högskoleförberedande programmen leder i första hand till vidare studier på högskolan – under förutsättning att man har rätt behörighet och tillräckligt goda resultat för att komma in på utbildningarna. Yrkesprogrammen leder direkt till en massa intressanta yrken både i Sverige och andra länder. Om du väljer vissa kurser på ditt yrkesprogram, får du också en grundläggande högskolebehörighet. Exakt vilka kurser som behövs ser olika ut på olika program. Hur det ser ut på Realgymnasiet kan du läsa mer om här. 

 

Myt 5: På ett yrkesprogram får du ingen högskolebehörighet

Jo, alla kan få högskolebehörighet! Vilket yrkesprogram du än väljer har du alltid rätt att inom ramen för programmets 2 500 poäng läsa de kurser som gör att du får grundläggande behörighet till högskolan.

Läs om alla nio myter i foldern här.

2017-12-13

3 frågor till Realgymnasiets veterinär Jesper Arnö

Hej Jesper! Vad gör man när man är veterinär på Realgymnasiets skolor?  -Hej! Jag jobbar med kvalitetssäkring och vidareutveckling av rutiner inom djurvård för våra skolor som erbjuder utbildningar där man hanterar djur. Jag besöker skolorna och går igenom hur lokalerna ser ut och ger stöd och rådgi …

Hej Jesper! Vad gör man när man är veterinär på Realgymnasiets skolor?

 -Hej! Jag jobbar med kvalitetssäkring och vidareutveckling av rutiner inom djurvård för våra skolor som erbjuder utbildningar där man hanterar djur. Jag besöker skolorna och går igenom hur lokalerna ser ut och ger stöd och rådgivning till vår djurpersonal. Jag tittar också på djurhållning, hygien och smittskydd.

-Vår djurhandbok är något som jag också jobbar med. I den kan man läsa om standardiseringar av våra djuravdelningar, vilka arter vi ska ha, hur man ska sköta burar, skötsel av djur och teknisk utrustning. Tillsammans med programansvarig för djurvård bedömer jag standarden på avdelningarna genom internkontroller terminsvis och jag är även involverad när vi startar nya djuravdelningar som stöd till skolenheten och vår fastighetsavdelning.

 

 Finns det några områden som du tycker är extra viktiga just nu?

-Belysning är ett ämne jag brinner för och jag har arbetat fram nya riktlinjer för terrarier. Om man exempelvis tittar på Skäggagamen, som är en ödla som lever i Australien, så utsätts den i sin naturliga miljö för mycket solljus. Det går inte att jämföra när man sätter den i ett terrarium med konstgjord belysning. Får de inte tillräckligt med ljus så mår de inte bra, de kan bli deprimerade precis som vi människor. Det kan man exempelvis se på att färgen ändras, aptiten försämras, man kan även se minskad aktivitet och brist på intresse för fortplantning. För att skäggagamen ska må så bra som möjligt så handlar det ju i stort om att försöka återskapa de förhållanden de lever under i naturen. Utöver belysning så är det viktigt att exempelvis jobba med foder, temperatur, luftfuktighet och olika typer av miljöberikning. Målet är att skapa olika ”zoner” i terrariet med olika förhållanden så att djuren sedan själva kan reglera sina kroppsfunktioner genom aktivt beteende. Precis som de gör i naturen.

-Ytterligare ett exempel på vad jag brinner för är att införa fågelpellets. Varför, jo ett djur som lever i naturen äter väldigt sällan bara en sak. De äter inte bara frön som vi oftast ger dem. Då är det bättre att ge helfoder eftersom det innehåller allt som burfåglar behöver som bas utöver grönsaker, frukter och insekter. Sjukdomar bland smådjur härrör ofta från felaktig skötsel. Då är det bättre att förebygga om det går, än att behandla.

Vad är din vision framåt gällande arbetet med kvalitetssäkring och standardisering i djurvård?

-Jag drivs av utvecklingsdelen i mitt uppdrag. Slutmålet är ju att ge djuren optimala förutsättningar för att må så bra som möjligt, vad gäller beteende och fysiskt välbefinnande.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017-10-26

Realgymnasiet i Göteborg skapar gemenskap och delaktighet för elever med ”Hej-projektet”

Att arbeta för att alla elever ska känna sig sedda och accepterade är viktigt på Realgymnasiet i Göteborg. Därför har de startat ”Hej-projektet”. Projektet startar med en träff där lärarna bjuder in elever för att tillsammans umgås på ett mer informellt plan. Här kan de lära känna varandra ännu lite …

Att arbeta för att alla elever ska känna sig sedda och accepterade är viktigt på Realgymnasiet i Göteborg. Därför har de startat ”Hej-projektet”. Projektet startar med en träff där lärarna bjuder in elever för att tillsammans umgås på ett mer informellt plan. Här kan de lära känna varandra ännu lite bättre. Det följs sedan upp med olika aktiviteter under året.

-Realgymnasiet startade ”Hej-projektet” då det uppmärksammades att en elev på skolan inte kände sig inkluderad i gemenskapen på skolan. Därför beslutade vi att göra något åt det. Det är av stor vikt att alla elever känner sig sedda av oss vuxna och av skolkamrater på skolan. Ett enkelt ”Hej” kan betyda så mycket då man kanske inte har blivit sedd i hemmet, i skolan eller på fritiden. Realgymnasiet ska vara en plats där man är någon och att man känner sig viktig, säger Annacarin Olsson, verksamhetskoordinator, samordning och utveckling mentorskap.

Projektet drivs en gång per år. Första dagen på ”Hej-projektet” startar med en gemensam träff. Det kan exempelvis vara under en frukost eller mingel där elever och lärare umgås tillsammans. Under träffen rullar kortfilmer på projektorn som fokuserar på mobbing, nätmobbing, tolerans för att skapa samtal och diskussioner kring ämnet.

Sedan fortsätter arbetet på flera olika sätt. Under lektionerna så fokuserar man extra mycket på likabehandling, samarbete, synliggörande, tolerans och acceptans. Eleverna får även uppgifter en gång i månaden som de ska jobba med. Det kan exempelvis vara att säga”hej” till alla de möter på skolan eller ge beröm till en klasskamrat, att på olika sätt synliggöra varandra.

Mentorerna har även ett pass med eleverna som syftar på att samtala kring vikten av att se varandra för den de är, inte den som förutfattade meningar säger att de ska vara. Att ge beröm, acceptera och visa medmänsklighet.

Under projektets gång sätter även skolan upp posters på lärarna med en aktuell bild och en bild på dem när de var små. Postern innehåller även information om något personligt för läraren. Syftet med det är att sprida budskapet om att man inte vet allt om alla och den ryggsäcken med livserfarenheter som de bär på. Att man ska visa medmänsklighet och förståelse för andra människor.

-Målsättningen är att bli en skola där alla blir sedda för den de är och att de trivs att vara på skolan.  Det är viktigt att skapa tolerans, acceptans och en miljö där vi säger ”hej” till varandra. Vårt sätt att säga till eleverna att vi ser dem är genom att påbörja ”Hej-projektet” där vi uppmärksammar varje elev. Projektet är en möjlighet för oss att skapa en öppen och kamratlig skola med tolerans mot alla, avslutar Annacarin Olsson.

2017-02-21

Heltidsmentorskap – ett lyckat koncept på Realgymnasiet

En viktig del av Realgymnasiets erbjudande handlar om att ge eleverna tillgång till en mentor. Mentorn har en mycket viktig roll när det kommer till elevernas kunskapsutveckling och stödjer i allra högsta grad dessutom elevernas personliga utveckling. Realgymnasiets mentorskapsmodell är unikt på det …

En viktig del av Realgymnasiets erbjudande handlar om att ge eleverna tillgång till en mentor. Mentorn har en mycket viktig roll när det kommer till elevernas kunskapsutveckling och stödjer i allra högsta grad dessutom elevernas personliga utveckling. Realgymnasiets mentorskapsmodell är unikt på det sättet att mentorerna inte själva arbetar som lärare. Det leder till en mer jämställd relation mellan elev och mentor.

Ofta får mentorerna se konkreta bevis för hur de bidrar till elevens välmående.

-Som mentor kommer jag nära både elever och kollegor. Jag upplever att jag får en översyn och en helhet av varje elevs strävan och vägen till att nå hens mål. Jag får också en bild över mina kollegors sätt att arbeta och ge feedback. Jag är övertygad om att de elever som ser att mentorer och lärare jobbar ihop för att stötta och vägleda, blir peppade och känner sig sedda på ett sätt som gör att de inte bara når sina mål mer frekvent utan till och med kan överträffa dem, säger Johanna Svedberg, lärare och f.d. mentor på Realgymnasiet.

Mentorns huvudsakliga uppgift är studiecoaching men de har även andra viktiga funktioner. De arbetar mycket med psykosociala aspekter som exempelvis att skapa framtidstro och stötta eleven om det känns motigt. Mentorerna arbetar inte som lärare och betygsätter inte eleverna. Att arbeta på det här sättet skapar förutsättningar för en jämlik relation mellan mentor och elev eftersom man undviker den beroendeställning eleven skulle kunna hamna i om mentorn även skulle betygsätta eleven. Förhoppningsvis leder det även till att eleven känner att de kan öppna sig mer. Något som bekräftas av många elever.

-Det som är bra med att mentorerna bara är mentorer är att dom kan fokusera på eleverna och inte behöver förbereda och betygsätta prov. De lär även känna eleverna lite djupare än vad dom hade gjort annars. Det känns som de verkligen bryr sig om eleverna, säger Alexandra som studerar på Stylistutbildningen i Stockholm.

Eleverna har mentorstid en gång i veckan. Under den tiden så kan man förutom sina studier diskutera ämnen som exempelvis kost, hälsa, sömn, motivation, stresshantering, avslappning, konflikthantering och likabehandling. Områden som eventuellt kan vara viktiga att adressera för att få en så bra gymnasietid som möjligt.

I elevcoachingen är det viktigt att det finns ett tydligt framtidsfokus. De elever som lätt når de kunskapskrav som krävs ska stöttas så att även de känner sig utmanade i sin kunskapsutveckling. Här har mentorerna en viktig roll att fylla. När eleven känner sig trygg i hur de ska arbeta för att nå sina studiemål så kan det vara dags att gå vidare med exempelvis jobbcoachning för att förbereda eleverna inför yrkeslivet. Det kan exempelvis innebära hjälp med att skriva ett CV.

Mentorskap gynnar bra resultat
Mentorskapet är en av många olika faktorer som bidrar till att ett stort antal elever från Realgymnasiet, hela 88 procent, är aktiva inom studier och jobb redan sex månader efter avslutad utbildning. Antal elever som tar examen är också hög, den senaste siffran visar 88 procent.

-Vi känner att det här är en bra väg att gå och kommer att fortsätta vidareutveckla det som vi sett fungerar bra, säger Annacarin Olsson, verksamhetskoordinator samordning och utveckling mentorskap.

– Jag tror att det är tack vare våra goda resultat som vi nu ser att andra skolor tar efter vårt mentorskoncept. Det är väldigt roligt att vi är med och driver utvecklingen framåt för skolsverige, säger Ebba Schenholm, marknadsansvarig för Realgymnasiet.


Exempel på budskap från Realgymnasiets mentorer till eleverna

Du kan, du vill och vågar.

Du är expert på sig själv.

Varje dag är en ny dag full av nya möjligheter.

Hjärta och hjärna tillsammans – intellekt och känsla i balans – det ska bli bra och det ska kännas bra.

Du och jag – vi fixar det – Jag finns här för dig.

Inga människor är fel alla människor är rätt.

Du är viktig för dig själv och andra.

 

2017-02-16

Lärare på Realgymnasiet i Göteborg blev nominerade till Lärargalans utmärkelse ”Årets lärare 2016”

Lärargalan uppmärksammar Sveriges lärare. Under våren fick alla gymnasieelever möjligheten att nominera sin favoritlärare på Lärargalans hemsida. 99 procent av alla skolor deltog och nominerade runt sjuhundra lärare runt om i Sverige. I Göteborg nominerades Johanna Svedberg, Malin Rohman och Mats No …

Lärargalan uppmärksammar Sveriges lärare. Under våren fick alla gymnasieelever möjligheten att nominera sin favoritlärare på Lärargalans hemsida. 99 procent av alla skolor deltog och nominerade runt sjuhundra lärare runt om i Sverige. I Göteborg nominerades Johanna Svedberg, Malin Rohman och Mats Nordström.

 

 

– Att få vara med och se eleverna utvecklas till flygfärdiga unga vuxna är en sådan förmån. Att sedan veta att jag bidragit en liten del är bara en bonus, säger Malin Rohman lärare i engelska.

– Jag älskar mitt jobb och för mig är det helt magiskt att en elev tar sig tid att sitta ner och formulera sig så fint. Tänk att just jag har kunnat göra intryck hos just den eleven, det är otroligt häftigt, säger Johanna Svedberg, lärare i svenska.

– Det är fantastiskt roligt att flera av våra duktiga lärare från Realgymnasiet blivit nominerade till galan. Nomineringarna är ett erkännande och bevis för den kvalitet undervisningen på Realgymnasiet står för, och att de lärarsatsningar vi genomför är framgångsrika. Våra elever har under flera år nått bra resultat. Här har våra duktiga lärare en stor och viktig roll. Jag är stolt över att ha så engagerade och kompetenta medarbetare, säger Patrik Wigelius, affärsområdeschef på Realgymnasiet.

Läs mer på Lärargalans hemsida.

2016-08-31

Vår zoolog-Owe pratar djur i TV4:s morgonsoffa

Zoologen Owe Sandström fortsätter att sprida sin kunskap om djur till allmänheten – i sommar gästar han TV4:s morgonsoffa.   Owe Sandström håller i en ugglefjäril och berättar den sanna historien om dess ögonlika form på vingarna, för några elever på Djurvård på Realgymnasiet i Stockholm. …

Zoologen Owe Sandström fortsätter att sprida sin kunskap om djur till allmänheten – i sommar gästar han TV4:s morgonsoffa.

 

Owe Sandström med fjäril

Owe Sandström håller i en ugglefjäril och berättar den sanna historien om dess ögonlika form på vingarna, för några elever på Djurvård på Realgymnasiet i Stockholm.

 
– Vilka djur är egentligen farliga på semestermålet dit man reser? Många kanske oroar sig över att bli stungen av skorpioner fast risken är minimal. Samtidigt missar man helt att skydda sig mot myggor som man nästan säkert kommer träffa på och kan riskera att få en tropisk sjukdom, berättar Owe.

Owe satt med i Morgonsoffan även förra året. Då pratade man ödlor, ormar och hajar. I år blir det mer fokus på sommarsäsongens djur, både svenska och internationella, likväl som gulliga och otäcka, och hur man ska skydda sig om så krävs.

Vad är det som är kul med att sitta som djurexpert i soffan?
– Att sprida kunskap! Vi har en medfödd fascination för sådant som är farligt men det är viktigt att man har riktiga fakta och det kan vi zoologer förmedla. Då kan vi hjälpa till att minska oron och ta bort vanföreställningar.

Owe dyker upp i morgonsoffan 15:e, 22:a och 29:e juli samt 12 augusti. Fler tillfällen kan komma.

 

Owe Sandström porträtt

En härlig bild på Owe Sandström, självklart med naturliga inslag i bakgrunden.

 

Owe Sandströ och elever från Realgymnasiet

Owe har mycket att berätta om den lilla vakteln, som bor fritt inne i Fjärilshuset.

2016-05-18

Nytt samarbete med världstäckande reseföretag

Att resa med GoXplore innebär också att resa till och vara en del av platsen.   På Realgymnasiet arbetar vi nära branschen. Nu har vi påbörjat ett samarbete med GoXplore, som anordnar arbetsresor utomlands med stort fokus på djur, natur och äventyr.   – GoXplore arrangerar fantastiska reso …

GoXplore

Att resa med GoXplore innebär också att resa till och vara en del av platsen.

 

På Realgymnasiet arbetar vi nära branschen. Nu har vi påbörjat ett samarbete med GoXplore, som anordnar arbetsresor utomlands med stort fokus på djur, natur och äventyr.

 

– GoXplore arrangerar fantastiska resor över hela världen som är helt i linje med de utbildningar inom djur och äventyr vi erbjuder, tillsammans med en entreprenöriell anda. Vi tror att vi kan lära och ha ett utbyte av varandra som kommer gagna våra elever, säger Anna Andbjer-Persson på Realgymnasiet, som varit drivande i att sluta avtalet.

En resa med GoXplore innebär att resenären får en unik inblick i ett lands kultur eftersom man arbetar på det ställe man reser till, och deltar i vardagen där.

Samarbetet innebär även att elever som tar studenten från Realgymnasiet får rabatt när de bokar en resa med GoXplore. Erbjudandet gäller i tre år från studenten så det finns gott om tid att spara ihop till reskassan.

– Det är ett viktigt steg i vår internationalisering eftersom alla elever inte kan åka utomlands under sin skoltid men vi samtidigt vill uppmuntra till internationella erfarenheter. Det är ju utvecklande och meriterande både på det personliga och professionella planet.

Mer information om GoXplores resor hittar du på www.goxplore.se.

 

cowboys lejon majs stangdjur

2016-04-26

Realgymnasiet och Evidensia tecknar avtal med fokus på kvalitet i undervisning

  Realgymnasiet har tecknat ett långsiktigt avtal med Evidensia, Europas kvalitetsledande kedja för djursjukvård. Partnerskapet innefattar ett gemensamt ansvar för kursinnehållet i Realgymnasiets djurvårdsutbildning.   ”Det är fantastisk att kunna erbjuda våra elever möjligheten att lära s …

real-sundsvall-djurvard-marsvin-feb2016-1

 

Realgymnasiet har tecknat ett långsiktigt avtal med Evidensia, Europas kvalitetsledande kedja för djursjukvård. Partnerskapet innefattar ett gemensamt ansvar för kursinnehållet i Realgymnasiets djurvårdsutbildning.

 

”Det är fantastisk att kunna erbjuda våra elever möjligheten att lära sig det branschen efterfrågar direkt av djurvårdare och veterinärer på djurkliniker och -sjukhus. Vi ser fram emot detta goda samarbete, att få arbeta med Evidensia är ytterligare en kvalitetsstämpel för oss”, säger Anna Andbjer Persson som är programspecialist på utbildningen Djurvård på Realgymnasiet.

Målsättningarna för utbildningen kommer att utvecklas gemensamt. Dessutom kommer eleverna att tränas praktiskt i olika moment som standardiseras på alla 14 Realgymnasier i landet för att säkerställa högsta kvaliteten i undervisningen. Evidensia upplåter praktik- och lärlingsplatser på sina kliniker i Sverige, så att utbildningen genomförs i så nära kontakt med branschen som möjligt. Detta ger elever på Realgymnasiets djurvårds- och hundutbildning möjligheter att lyckas, både i sin utbildning men också i framtiden då det ökar chanserna till arbete.

”Djurvårdare är en mycket viktig personalgrupp i vår verksamhet och vi ser fram emot samarbetet mellan Evidensia och Realgymnasiet. Det ger oss möjlighet att direktpåverka innehållet i utbildningen och på så vis göra eleverna mer anställningsbara och attraktiva för oss som arbetsgivare”, säger Mia Rådberg, Sverigechef Evidensia Djursjukvård.

 

Om Evidensia AB: “Evidensia består av närmare 160 djursjukhus och kliniker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Varje år behandlar vi cirka 1 300 000 djur – hundar, katter, smådjur, exotiska djur samt  hästar. Hos oss får viktiga familjemedlemmar veterinärmedicinsk service i världsklass. Vi vill se fler friska och lyckliga djur. Därför ska vi vara det allra bästa för djuren. Bara så kan man skapa morgondagens djursjukvård.”

www.evidensia.se

2016-03-15

Temavecka med fokus på trygghet och tillgänglighet

På Realgymnasiet är det viktigt att man som elev känner sig trygg på skolan. Att känna trygghet är en grund för att trivas och för att kunna lära sig nya saker. I Göteborg startade man därför projektet “Hej jag ser dig”, en temavecka med fokus på att uppmärksamma sina medmänniskor. Projektet som had …

På Realgymnasiet är det viktigt att man som elev känner sig trygg på skolan. Att känna trygghet är en grund för att trivas och för att kunna lära sig nya saker. I Göteborg startade man därför projektet “Hej jag ser dig”, en temavecka med fokus på att uppmärksamma sina medmänniskor.

IMG_0652

Projektet som hade sin uppstart på redan under förra läsåret går ut på att alla på skolan, personal såväl som elever, uppmärksammar varandra och pratar om ämnen som medmänsklighet, utanförskap och hur man beter sig mot varandra.

– Första året ägnade vi det en eftermiddag och i år har det blivit ett tema som genomsyrar alla lektioner under en hel vecka. Och förhoppningsvis även långt därefter, berättar Annacarin Olsson, initiativtagare och mentor på skolan.

Under veckan har eleverna på olika sätt fått uppmärksamma varandra och samverka med personer som de kanske inte vanligtvis umgås med för att stärka team-känslan på skolan.

– På mentorslektionen fick eleverna sitta i grupper och gemensamt komma på positiva egenskaper hos varandra. De fick sedan gå upp och presentera detta inför sina klasskamrater. Det var en rolig övning som ledde till vidare härliga diskussioner, berättar Sofia som är mentor på skolan.

Ett ytterligare led i projektet har varit att lärarna har medverkat på affischer uppsatta runtom på skolan där de berättar om hur de själva upplevde sin skoltid när de var yngre.

– Helt plötsligt är det fem personer jag aldrig hälsat på förr som säger “hej” till mig på vägen från dörren till skåpen. Det är så himla härligt! Det har blivit en sån varm känsla på skolan, säger eleven Emma Hellström.

2015-11-10

Pernilla praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden

Pernilla Rundström i årskurs 3 läser djurvårdsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg. Under sitt sista år har hon kombinerat studierna med att sköta skolans reptiler, däggdjur och fåglar på helger och lov.   I djuravdelningen på Realgymnasiet i Göteborg finns det många djur som behöver skötse …

Pernilla Rundström i årskurs 3 läser djurvårdsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg. Under sitt sista år har hon kombinerat studierna med att sköta skolans reptiler, däggdjur och fåglar på helger och lov.

 

gbg-pernilla-citat

I djuravdelningen på Realgymnasiet i Göteborg finns det många djur som behöver skötsel och tillsyn varje dag. På veckodagarna är det elever och lärare som fixar det men djuren behöver också omtanke på helger och lov. Tre elever i årskurs 3 inom djurvårdsutbildningen har därför möjlighet att bli anställda som djurvårdare under dessa dagar. Eleverna får skicka in en jobbansökan och det krävs att de visat framfötterna under lektionerna och är redo att ta ansvar för att jobba på egen hand. Pernilla har jobbat sedan förra hösten, först med en kompis och sedan själv med djuren.
– Det här är mitt första riktiga jobb, det är väldigt intressant, säger Pernilla.

Pernilla känner att hon under utbildningen har lärt sig mycket nyttigt. I år 1 och 2 har det fokuserats mest på smådjur vilket man behöver kunna för att jobba i djuraffär. Under tredje året har hon läst kurser som handlar mer om djur som hålls i djurpark.
– Det känns som att man har lär sig allt man behöver för att jobba som djurvårdare.
Under sommaren kommer hon jobba i djuravdelningen på Realgymnasiet men hoppas även på något mer extrajobb. Flera andra elever hamnar på djuraffärer men Pernilla vill helst jobba med mer exotiska djur på någon djurpark för att sedan förhoppningsvis komma in på Djursjukskötarprogrammet på SLU i Uppsala.
– Det ska bli spännande att gå vidare, det är ju det här man har jobbat för under gymnasietiden.

2015-08-20

Skolstart höst 2015

För dig som ska börja årskurs 1 börjar skolan torsdag den 20 augusti kl. 13:00. Adressen till skolan är Pusterviksgatan 9 i Göteborg. Ni som går årskurs 2 och år 3 börjar skolan torsdag den 20 augusti kl 09:00. Vi välkomnar er med frukost på skolan. Det kommer bli så kul att träffa er igen! Välkomna …

För dig som ska börja årskurs 1 börjar skolan torsdag den 20 augusti kl. 13:00. Adressen till skolan är Pusterviksgatan 9 i Göteborg.

Ni som går årskurs 2 och år 3 börjar skolan torsdag den 20 augusti kl 09:00. Vi välkomnar er med frukost på skolan.

Det kommer bli så kul att träffa er igen! Välkomna!

2015-08-10

Skolinspektionen ger högsta betyg till Realgymnasiet i Göteborg

Hos Realgymnasiet i Göteborg ligger fokus på elevresultat, utveckling och trygghet. Skolinspektionen anser att skolan lyckas med detta. Därför får skolan noll anmärkningar efter en granskning.   – Att eleverna trivs och är trygga hos oss är alltid ett av våra viktigaste fokus. Det är ju en föru …

Hos Realgymnasiet i Göteborg ligger fokus på elevresultat, utveckling och trygghet. Skolinspektionen anser att skolan lyckas med detta. Därför får skolan noll anmärkningar efter en granskning.

 

NX1B6864 copy

– Att eleverna trivs och är trygga hos oss är alltid ett av våra viktigaste fokus. Det är ju en förutsättning för bra elevresultat. Att Skolinspektionen nu bekräftar att det vi gör i vardagen är bra är förstås extra roligt, säger rektor Maria Solerius på Realgymnasiet i Göteborg.

Realgymnasiet i Göteborg uppfyller alla krav Skolinspektionen ställer när det gäller undervisning och lärande, trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling, samt styrning och utveckling av verksamheten.

Maria berättar också hur skolan kontinuerligt följer upp elevernas kunskapsutveckling.

– Det gör att vi snabbt kan justera i undervisningen vid behov. Märker vi att en metod inte funkar testar vi något annat. Det bidrar till bättre resultat för eleverna. Det är trots allt för dem vi gör detta.

2015-04-27

Öppet hus

Välkommen till Realgymnasiet i Göteborg vid följande datum: Datum för öppet hus och andra aktiviteter hittar ni under länken kalendarium.

Välkommen till Realgymnasiet i Göteborg vid följande datum:

Datum för öppet hus och andra aktiviteter hittar ni under länken kalendarium.

2014-12-02

Realelever vinnare i Skolhunds-SM

Årets upplaga av Skol-SM Hund avgjordes på Plönningegymnasiet i Halmstad den 10-11 maj och elever från både Realgymnasiet i Eskilstuna och Göteborg deltog. Skol-SM Hund är öppet för alla gymnasieskolor med inriktning hund. Göteborgseleven Caroline Pintér knep ett silver i Rallylydnad och Eskilstunal …

Årets upplaga av Skol-SM Hund avgjordes på Plönningegymnasiet i Halmstad den 10-11 maj och elever från både Realgymnasiet i Eskilstuna och Göteborg deltog. Skol-SM Hund är öppet för alla gymnasieskolor med inriktning hund.

Göteborgseleven Caroline Pintér knep ett silver i Rallylydnad och Eskilstunalaget bestående av de fyra sista års-eleverna Linda Carlsson, Alvida Andersson, Michaela Munksgaard och Camilla Axelsson slog till med både guld i Freestyle och Agility Large. Sammanlagt ledde dessa framgångar till ett lagbrons för Eskilstuna-eleverna som blev trea av totalt 18 lag.

– Toppenroligt, jag är så stolt över tjejerna, säger hundläraren Mi Ahl.

Grattis till våra duktiga hundelever!

2014-05-21

Aili vill arbeta med människor och upplevelser

Aili Vesmes går sista året på Äventyrsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg och har varit på en reseledarutbildning i Bad Gastein i Österrike. När vi pratar med henne berättar hon att det har varit en tuff och intensiv vecka med många praktiska moment och ”learning by doing”. – Vi har verkligen f …

Aili Vesmes går sista året på Äventyrsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg och har varit på en reseledarutbildning i Bad Gastein i Österrike. När vi pratar med henne berättar hon att det har varit en tuff och intensiv vecka med många praktiska moment och ”learning by doing”.

– Vi har verkligen fått känna på hur det är att vara reseledare och hur intensivt det kan vara, säger Aili.

Samtliga kursdeltagare har varit indelade i olika grupper där de har arbetat mycket med framställningsteknik och att förmedla saker till de övriga i gruppen.

– Jag har blivit mycket säkrare på att prata inför större grupper och till exempel hur man pratar i mikrofon på en busstransfer, berättar Aili.

Under sina tre år på Äventyrsutbildningen har Aili riktat in sig mycket mot skidor och skidläraryrket via praktikplatser och olika camps, men framhåller även att hon skulle vilja jobba som reseledare i framtiden.

– Jag har insett att jag tycker om att arbeta med människor och att få förmedla upplevelser till människor, säger Aili.

aili-250w

Bilden föreställer Aili på toppen av Getryggen i Jämtlandsfjällen, en tur tillsammans med skolan.

2014-05-21