Välkommen till Realgymnasiet

Vi på Realgymnasiet välkomnar våra nya elever och vårdnadshavare till ett nytt läsår hos oss.

Syftet med kommande innehåll är att ni ska känna er trygga och välinformerade inför skolstart.

Här berättar vi mer om hur vi kommunicerar på skolan och vad ni behöver göra för att introduktionen ska fungera så smidigt som möjligt:

ElevVårdnadshavare
  1. Ta del av informationen på den här sidan
    (genom att göra det får du svar på hur du ska göra för att genomföra steg 2 och 3)
  2. Ladda ner och logga in på appen Lärande Skola
  3. Ta beslut om samtycke till journalrekvisition och svara på hälsoenkäten
  1. Ta del av informationen på den här sidan
  2. Ladda ner och logga in på appen Lärande Skola
  3. Logga in på e-signering och signera dina tilldelade blanketter

Appen Lärande Skola

För att underlätta kommunikationen har vi på Lärande tagit fram en egen app – Lärande Skola. Genom appen kan du kommunicera direkt med oss på skolan och hitta information om din skoldag/den information du behöver för att följa ditt eller dina barns lärande. Här får du också snabbt koll på schema, hur du gör en frånvaroanmälan och annat som vi hoppas ska underlätta i vardagen. Pushnotiser skickas ut till din mobil för att göra dig uppmärksam på när det finns ny information att ta del av i appen.

Nedan listar vi funktionerna i helhet tillsammans med en exempelbild som visar gränssnittet:

Här klickar du för att få en översikt över den specifika skoldagen, innehållandes dagens schema, skolmat och ev övrig info.

Här klickar du för att frånvaroanmäla ditt/dina barn.

Här klickar du för att ta del av ditt/dina barns schema.

Här notifieras du kring datumsatta uppgifter och sidor i vår lärplattform.

Här får du direktmeddelanden från medarbetare på skolan. Likaså om du vill skicka meddelanden tillbaka.

Här får du återkoppling på ditt barns uppgifter och meddelanden kopplade till kurser i lärplattformen.

Här klickar du för att ta dig till vår lärplattform Canvas.

Här klickar du för att ta dig till startsidan i vårt elevadministrativa system Admentum.

Här klickar du för att ta dig till vår plattform e-signering, där du signerar och sen har åtkomst till signerade blanketter och dokument. Exempel på dokument du hittar där är datoravtal, eller blanketter ang samtycke till fotografering, specialkost eller språkval.

Här klickar du för att ta del av viktig skolinfo; läsårstider, elevhälsan, dina kontaktpersoner mm.

Fler än ett barn på skolan?

För dig som har fler än ett barn på skolan väljer vilket utav barnens information du vill ta del av när du loggar in. Du kan sen enkelt byta barn genom att klicka på menyn uppe till höger i appen.

Du notifieras med pushnotiser för uppdateringar som berör samtliga barn.

Information från skolsköterskan, Elevhälsans Medicinska Insats

För att skolan ska kunna möta dina behov på bästa sätt, behöver skolsköterskan ta del av viktig information om din hälsa och inhämta din elevhälsojournal från tidigare skola. Uppgifterna hanteras enligt de sekretessbestämmelser som gäller för hälso- och sjukvård.

Ge ditt samtycke till journalrekvisition via länken här.

Besvara också frågor om din hälsa. Svara via länk här.

Arbetet med elevhälsan involverar många olika professioner och kraven är stora på sekretess. Löpande information skickas därför till din angivna mejladress direkt från vårt journalsystem Prorenata, håll därför utkik i din inkorg. Uppgifterna hanteras enligt de sekretessbestämmelser som gäller för hälso- och sjukvård.

Mer information från skolsköterska hittar du under Skolinfo i appen.

Sidansvarig

Kontakta gärna oss om det är något du saknar på den här sidan.

Sidan ändrades senast 17 juni 2024.