Real webb header 04

Trollhättan

Artiklar Trollhättan

Trollhättan – Artiklar

Reseledarutbildning med STS Alpresor i Österrike

Äventyrseleverna i åk 3 har fått möjligheten att åka till Österrike med STS Alpresor för att gå deras reseledarutbildning. Under veckan lärde sig eleverna allt från att möta missnöjda turister till att sälja in resor under lågsäsong. En stor möjlighet att växa och lära sig att bli trygg i sitt ledar …

Äventyrseleverna i åk 3 har fått möjligheten att åka till Österrike med STS Alpresor för att gå deras reseledarutbildning. Under veckan lärde sig eleverna allt från att möta missnöjda turister till att sälja in resor under lågsäsong. En stor möjlighet att växa och lära sig att bli trygg i sitt ledarskap.

Anna i åk 3 beskriver sin resa så här:

När jag började på Realgymnasiet informerade skolan om att vi i årskurs 3 hade chansen att åka på STS reseledarutbildning i Österrike en vecka. Tidigt på terminen hölls ett informationsmöte på STS huvudkontor i Göteborg. Där gick de igenom vad som förväntades av oss och vad vi kunde förvänta oss av dem. Det fanns även tid att ställa frågor om kursen. Senare, ungefär två veckor innan vi skulle åka, fick vi hem en kurshandbok med information om vad vi skulle behöva under kursen. I handboken beskrevs allt ifrån hur en reseledare ska vara till hur man sköter transfer och guidningar.

Det första som hände när vi landade på Linzs flygplats var att vi blev indelade i grupper och tilldelade uppgifter att utföra. Under veckan hade vi flera teoripass under en dag men vi fick även vara med när de andra grupperna utförde sina uppdrag och agera som gäster. Jag vill inte gå in på mer detaljer eftersom det ska bli en överraskning under veckan.

Vi fick lära oss mycket om verksamheten och rollen som en reseledare, om kundbemötande och om att man ska få kunden att känna sig sedd. Vi fick även lära oss om hur man arrangerar och planerar olika aktiviteter och vi fick ta mycket eget ansvar. Som jag nämnde tidigare hade vi mycket teori, men vi lärde oss mest praktiskt. Sedan fick vi direkt feedback för att kunna utvecklas så mycket som möjligt under veckans gång.

Det bästa med resan var att träffa alla andra från Realgymnasiet som också deltog under veckan. Vi vandrade och åkte runt mycket i Österrike och även lite i Italien, exempelvis i Venedig. Det var otroligt vackert att vandra i naturen och vara omgiven av gigantiska berg. Allt jag lärt mig tar jag med mig, eftersom det kommer vara användbart i framtida yrken. Det har bidragit till min egen utveckling som guide.

//Anna Brag Natur & Äventyrsutbildning åk 3 i Borås.

 

      

     

Bilder från elevernas fösta delmål, Italien!

Sedan vidare mot Österrike!

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019-05-24

Bygget fortsätter och inflyttning närmar sig!

Elinor insekterar bygget på Swedenborg Center, Lasarettsvägen 9 Många är nyfikna på hur bygget av skolan går, på Infokvällen i januari fick vi en exklusiv rundvandring i lokalerna och nu tre månader senare säger Elinor att det verkligen hänt saker i bygget. ”Väggarna är ju i pricip på plats och det …

Elinor insekterar bygget på Swedenborg Center, Lasarettsvägen 9

Många är nyfikna på hur bygget av skolan går, på Infokvällen i januari fick vi en exklusiv rundvandring i lokalerna och nu tre månader senare säger Elinor att det verkligen hänt saker i bygget. ”Väggarna är ju i pricip på plats och det börjar ju verkligen likna en riktig skola”.

En som har ännu mer koll på läget när det gäller fastigheten är Sofia Iredahl, hon är projektledare för fastighetsavdelningen på Lärande i Sverige som driver Realgymnasiet och är även byggprojektledare för uppstarten av Realgymnasiet i Trollhättan. Vi har ställt några snabba frågor till henne om hur det går med bygget…

 


 

Intervju med Sofia Iredahl, projektledare fastighetsavdelningen

Hur stora kommer lokalerna att vara? Och hur många klassrum blir det?
Lokalen är ca 670kvm med ett helklassrum och ett halvklassrum samt 1 st grupprum så kommer vi tillhyra extra yta år 1 för de timmar vi behöver ett extra klassrum. Så det finns rejält med utrymmen till eleverna som börjar här till hösten.

 

Hur tänker ni kring inredningen och trivseln i skolan?
Vi beställde faktiskt möblerna i förra veckan och det kommer bli supermysiga chillhörnor med soffor samtidigt som det blir bra bord att kunna sitta och jobba kring i uppehållsyta grupprum och i bibliotek. Vi försöker få in en del färg genom våra fondväggar med taper och citat samt en del grönska med växter och dylikt. Känslan ska vara ombonad, trygg och trevlig, både för elever och personal. Så det blir kul att se resultatet i höst!

 

Vi ska ha djurrum på skolan va? Vad är det för rum och hur kommer de se ut? 
Ja vi ska ha både hund och djuravdelning i skolan. I  djuravdelningen blir det både fågelrum, ett rum med akvarier och terrarium samt en smådjursavdelning där kaniner, råttor och marsvin kommer hålla till. Sen självklart en hygiensluss emelllan så vi inte sprider några smittor mellan djuren, det är väldigt viktigt att tänka på. På hundavdelningen blir det hundboxar, hundspa och hundtrimsrum som även ska fungera som klassrum för hundeleverna.

 

Sofia avslutar sedan med att berätta att den 1 augusti får vi nycklarna till lokalerna och flyttar officiellt in till Trollhättan. Det kommer bli spännande att öppna vår 15:e gymnasieskola och alla förutsättningar finns verkligen i Trollhättan, alla har gjort ett fantastiskt jobb och nu väntar vi ivrigt på att få träffa våra kommande elever till hösten!

 

Hanna Casell, programansvarig för utbildningarna Hund och Djurvård

2019-05-03

Välkommen till Prova på-dag 21 maj!

Tisdagen den 21 maj är du välkommen till oss för att testa på att vara elev på Realgymnasiets olika utbildningar för en dag. Du får vara med i olika moment som ingår i utbildningarna och får en försmak på hur dina kommande tre år på gymnasiet kan se ut. En fartfylld dag tillsammans med partners, lär …

Tisdagen den 21 maj är du välkommen till oss för att testa på att vara elev på Realgymnasiets olika utbildningar för en dag. Du får vara med i olika moment som ingår i utbildningarna och får en försmak på hur dina kommande tre år på gymnasiet kan se ut. En fartfylld dag tillsammans med partners, lärare och rektor som är på plats! Anmälan är obligatorisk så var gärna ute i god tid.

Emma Falk, f.d. elev på Realgymnasiet

Prova på Hästutbildningen!

Vi ska tillsammans med C-tränaren och svårklassryttaren Sofia Björserud löshoppa och lära oss mer om hästars hoppteknik, gångarter och exteriör samt unga hästars utbildning. Sofia kommer visa sina egna elithästar i olika åldrar och utbildningsnivåer för att lära dig mer om hästars utbildning och olika förutsättningar vilket ingår i samtliga ridkurser du kommer läsa på Realgymnasiet.

När och var? Samling på stallplan hos Trollhättans Fältrittklubb 21 maj kl. 13:00-16:00.

 

Birgitta Treding från Dalslands Alpacka kommer med sina djur.

Prova på Djurvårdsutbildningen!

Få en djupare inblick i att arbeta med stora djur, Birgitta Treding från Dalslands Alpacka kommer och håller en presentation och har med sig alpackor från farmen. Du kommer få träffa djuren och lära sig hur man möter och tränar en dem i en aktiv vardag. Dessa alpackor är dessutom tränade till att ta en selfie med!

När och var? Samling på stallplan hos Trollhättans Fältrittklubb 21 maj kl. 13:00-16:00.

 

Louise Moberg Örn från Aktiv Hund berättar om hjärngympa för hund.

Prova på Hundutbildningen!

Full fokus på hjärnan och aktivering av hund – Louise Örn från Aktiv Hund kommer och föreläser om hjärngympa och du kommer få prova på olika aktiveringsleksaker med hundar på plats. En stor del i arbetet med just hundar handlar om aktivering och stimulering och olika hundraser behöver olika sorters hantering. Lär dig mer om Hundutbildningen med proffs från branschen!

När och var? Samling på stallplan hos Trollhättans Fältrittklubb 21 maj kl. 13:00-16:00.

 

Bild från Kungajaktsmuseet Älgens berg

Prova på Natur & äventyrsutbildningen!

Kom och få ett smakprov av överlevnadstekniker, tillsammans med en guide och överlevnadsexpert på Älgens Berg i Trollhättan ska vi testa på tekniker som var vardagliga för länge sedan och en självklarhet för ens överlevnad men som idag endast ett fåtal människor klarar av att göra.

Ta med oömma kläder och ordentliga skor. Tänk på att anpassa kläder efter väder eftersom vi kommer vara utomhus.

När och var? Samling på Trollhättans resecentrum kl. 12:00, åter vid centrum kl. 16:00.

 

 

Anmäl dig med ett SMS till 070 967 38 03 med ditt namn och vilken utbildning du är intresserad av senast 15 maj.

2019-04-30

”Jag kommer att lägga fokus på att alla elever får de bästa förutsättningarna för att lyckas.”

Så säger Marléne Wendt, rektor på det nya Realgymnasiet som startar i höst i Trollhättan. Det har varit ett otroligt intresse för skolan med dess utbildningar inom Djurvård, Häst, Hund och Natur & äventyr och man kommer att starta upp med två klasser vilket är helt fantastiskt menar Marléne. Här …

Så säger Marléne Wendt, rektor på det nya Realgymnasiet som startar i höst i Trollhättan. Det har varit ett otroligt intresse för skolan med dess utbildningar inom Djurvård, Häst, Hund och Natur & äventyr och man kommer att starta upp med två klasser vilket är helt fantastiskt menar Marléne. Här pratar vi lite mer med henne om hur hon ser på starten av den nya skolan.

 -Till hösten kommer vi starta upp två klasser. Det är otroligt roligt att intresset är så stort. Det finns några få platser kvar och för de som är nyfikna kommer vi ha prova på-dag för alla de olika inriktningarna den 21 maj med fantastiskt innehåll. Jag hoppas att jag får möjlighet att vara med på samtliga, säger Marléne.

 Vad ser du mest fram emot?
-Inför hösten ser jag fram emot att få starta upp dessa program tillsammans med engagerade elever och medarbetare. Att på nära håll kunna vara med i skapandet av en skola där undervisningen sker i helheter i olika ämnesövergripande projekt tillsammans med en nära samverkan med branschen ger ett lärande som är på riktigt.

-Att gå på Realgymnasiet innebär att man som elev får möjlighet till ett aktivt lärande. Vi vet att våra elever vill, kan och vågar och det är vår uppgift som skola att stötta våra elever i detta och ge dem de bästa förutsättningarna. Hos oss får man lära av professionella vuxna på skolan men också tillsammans med några av de bästa som verkar i branscher som man är intresserad av. På riktigt är viktigt!

Var kommer ditt fokus som rektor att ligga på ?
-Som rektor kommer jag att lägga fokus på att alla elever får de bästa förutsättningarna för att lyckas. För mig handlar det mycket om att med hjälp av skolans verktyg; ämnesövergripande arbetssätt, samarbete, digitala verktyg och ett gott förhållningssätt ge våra elever goda förutsättningar för framtiden.

2019-04-23

Elever från Realgymnasiet medverkar i utformningen av nytt aktivitetsstråk för barn och ungdomar

Elever på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet i Göteborg deltar i ett projekt där de medverkar i utformningen av ett nytt lek- och aktivitetsområde för barn och ungdomar vid Masthamnsgatan. Projektet leds av Göteborg Stad och är i linje med deras ambition för hela området som har ett tydligt fokus …

Elever på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet i Göteborg deltar i ett projekt där de medverkar i utformningen av ett nytt lek- och aktivitetsområde för barn och ungdomar vid Masthamnsgatan. Projektet leds av Göteborg Stad och är i linje med deras ambition för hela området som har ett tydligt fokus på barn och unga. Eleverna har träffat tjänstemän och arkitektpedagoger under tre tillfällen där de tillsammans har arbetat med att fånga elevernas idéer.

-Vi ser det här som en unik möjlighet för eleverna att påverka sin närmiljö och sin hemstad. Endast tre gymnasieklasser i Göteborg har fått möjlighet att delta i projektet. De övriga två klasserna läser inriktningar som på ett eller annat sätt har med arkitektur och bygg att göra. Vi tror därför det är extra viktigt att våra naturbrukselever får komma med sin input. Vi ser redan efter en träff att de olika klassernas förslag och idéer ser väldigt olika ut, eleverna från vår skola fokuserar mycket på växtlighet, grönområden, djuranpassningar och möjligheten till fysisk aktivitet, säger Dag Fredman mentor på Realgymnasiet som även är elevernas kontakt på skolan för detta projekt.

Under maj månad kommer eleverna att träffa tjänstemän från Göteborg Stad för att se hur deras idéer tagits omhand.

-Det känns väldigt roligt och bra eftersom vi får bidra med våra idéer till ett stort projekt som kommer bli verklighet och något som vi kan få användning av i framtiden, säger en av eleverna som är med i projektet.

-Syftet med arbetet är att låta barn och unga tolka vad ett lek- och aktivitetsstråk kan vara. Hur ska det upplevas och kännas att vistas i rummet? Vad är det rummet ska vara? Vem ska få utrymme? Och vad kan då rent konkret behöva finnas i stråket? Resultatet blir sedan underlag till själva gestaltningen för gaturummet, säger Linn Ryding som är Projektledare för medskapandeprojektet, Trafikkontoret Göteborg Stad.

 

För mer information kontakta
Dag Fredman, mentor på Realgymnasiet
Mobil:0766-27 43 88
E-post:dag.fredman@realgymnasiet.se

2019-04-23

Känslan av trygghet högre än rikssnittet på Realgymnasiet

Elev och lärare på Realgymnasiet Trygghet är en viktig aspekt för elevers välmående och påverkar även deras resultat i skolan. Det är även ett av de områden som skolinspektionen mäter när de genomför skolenkäten. Den senaste mätningen som Realgymnasiet gjorde visade att eleverna skattade sin uppleve …

Elev och lärare på Realgymnasiet

Trygghet är en viktig aspekt för elevers välmående och påverkar även deras resultat i skolan. Det är även ett av de områden som skolinspektionen mäter när de genomför skolenkäten. Den senaste mätningen som Realgymnasiet gjorde visade att eleverna skattade sin upplevelse av trygghet högre än rikssnittet. Det är väldigt glädjande och ett område som Realgymnasiet jobbar proaktivt med, menar Johan Lundberg som är kvalitetschef på Lärande som driver Realgymnasiet.

 

Vad säger du om resultatet i enkäten?
-Jag tror att det är betydande att flera av våra skolor är små, det gynnar tryggheten på skolan. Dessutom läser majoriteten av våra elever på Realgymnasiet ett yrkesprogram där både elever och lärare har ett starkt intresse som de delar. Detta skapar en känsla av samhörighet utifrån gemensamma intressen, vilket också gynnar tryggheten. Våra kärnvärden är välkända och tydliga på alla våra skolor. Eftersom trygghet är ett av dem, blir både personal och elever löpande påminda om detta.

Hur arbetar man rent konkret med trygghetsaspekten?
-Alla skolor har elevråd där man lyssnar på vad eleverna tycker om sin utbildning. Det kan även finnas andra forum där eleverna kommer till tals till exempel som pedagogiska elevombud på Realgymnasiet i Nyköping. Därtill upprättas varje år en plan mot kränkande behandling på alla skolor som man jobbar med.

-Arbetet med planen engagerar både personal och elever, vilket bidrar till att alla på skolan vet vem man kan vända sig till eller vad man ska göra om något händer. Dessutom utarbetas ordningsregler på alla skolor. Det är också ett arbete som främjar tryggheten eftersom eleverna alltid är med i arbetet att ta fram dessa regler och då man även diskuterar åtgärder om någon inte följer reglerna.

 

2019-04-22

Glad Påsk till alla våra följare!

  Ett säkert vårtecken att gatorna är sopade, solljusets timmar är äntligen längre än nattens och vi kan nu skryta med att ha tvåsiffriga värmetemperaturer utomhus. Påsken är på sin ingång och alla elever har gått på påsklov, vi vill önska er en härlig ledighet och att ni laddar upp er inför si …

 

Ett säkert vårtecken att gatorna är sopade, solljusets timmar är äntligen längre än nattens och vi kan nu skryta med att ha tvåsiffriga värmetemperaturer utomhus. Påsken är på sin ingång och alla elever har gått på påsklov, vi vill önska er en härlig ledighet och att ni laddar upp er inför sista delen av vårterminen innan sommaren!

 

2019-04-15

Anna är ett extra stöd för eleverna

“Mentorsskap är en framgångsrik metod, skapad av oss på Realgymnasiet sedan 2003, som nu sprider sig inom den svenska skolan”. säger Jan Vikström, Grundare och koncernchef Lärande i Sverige. Hos oss får du en mentor som coachar och ger dig stöd genom hela din studietid. Mentorn har en mycket viktig …

“Mentorsskap är en framgångsrik metod, skapad av oss på Realgymnasiet sedan 2003, som nu sprider sig inom den svenska skolan”. säger Jan Vikström, Grundare och koncernchef Lärande i Sverige. Hos oss får du en mentor som coachar och ger dig stöd genom hela din studietid. Mentorn har en mycket viktig roll när det kommer till din kunskapsutveckling och stödjer i allra högsta grad dessutom din personliga utveckling. Det som gör våra mentorer speciella är att de inte själva undervisar eller sätter betyg, vilket är helt unikt. På så sätt får du stöd av en person som du kan ha en helt öppen dialog med. Mentorn kan hjälpa dig med allt från kursval, studieplanering/studiecoachning och praktikplats till din egen personliga utveckling och tankar om framtiden.

 

Intervju med Anna Linders, mentor på Realgymnasiet i Göteborg

Vad gör man i rollen som mentor?
I min roll som mentor jobbar jag på skolan och stöttar våra elever. Här i Göteborg är vi ju tre mentorer, jag, Dag Fredman och Jan Böröy och vi jobbar ju även mycket med Helen Malmborg som är specialpedagog också. Mina mentorsklasser träffar jag ju varje vecka och samordnar deras studier och jobbar helt enkelt för att alla elever på skolan ska må bra! Det är ett fantastiskt jobb och det är också väldigt lärorikt för mig att träffa och lära känna nya elever och sen guida dem in i vuxenlivet genom skolan och självklart få se dem utvecklas i sina kurser och på sina APL-platser.

 

Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig som mentor?
En typisk arbetsvecka kan se ut ungefär såhär: måndagsmöte med alla lärare där vi går igenom hur veckan ser ut, information och olika projekt. Sen har jag mentorslektioner och studieplanering med mina elever. Jag har även möten med föräldrar och elever och även väldigt mycket kontakt med föräldrar och elever över mail och telefon.

En stor del i mitt jobb är även att hålla koll på olika studieplaner och frånvaro, det är för att ha koll på hur det går för mina elever i de olika kurserna och se om det behöver göras handlingsplaner. Detta är såklart alltid i samarbete med elevhälsan och Helen. Mentorns jobb är även att hålla i utvecklingssamtal och vi driver olika projekt för att öka trivseln på skolan för alla årskurser. Det är väldigt viktigt för oss att eleverna känner sig trygga i skolan och att lärare, mentorer, rektor, administratörer och ja, att alla samarbetar och tycker det är roligt att komma hit till oss på Realgymnasiet.

 

Vad är det bästa med att vara mentor?
Det bästa med att vara mentor är att få vara med eleverna och lära känna dem! Man får liksom en härligt band med sina elever och vi träffas ju varje vecka och pratar om väldigt mycket så jag är stolt och glad av att se dem utvecklas och nu till sommaren tar ju årskurs treorna studenten så dem är jag väldiga stolt och glad över men också lite sorgsen då jag kommer att sakna de!

 

Det är det bästa med min roll här, och det är jag väldigt stolt över!

2019-04-09

Helen arbetar med både elever och personal

Lärandesamtal med Helen På varje skola finns elevhälsa som består av skolsköterskor, skolläkare, skolpsykologer, kuratorer och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan arbetar både hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande genom att hjälpa elever som har olika svårigheter i sin skolsituation. Vi ha …

Lärandesamtal med Helen

På varje skola finns elevhälsa som består av skolsköterskor, skolläkare, skolpsykologer, kuratorer och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan arbetar både hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande genom att hjälpa elever som har olika svårigheter i sin skolsituation. Vi har tagit chansen att prata med Realgymnasiet i Göteborgs specialpedagog och ställt några frågor om hennes jobb!

 

Intervju med Helen Malmborg, specialpedagog på Realgymnasiet i Göteborg

Vad gör man i rollen som specialpedagog på Realgymnasiet?
Jag finns till som ett stöd och ett bollplank till rektor, lärare, mentorer och elever på skolan. Lärare kan boka in tid för att diskutera undervisning och uppgifter. Jag försöker även i den mån jag hinner att finnas med i klassrummet, detta är något jag vill göra mer för att kunna se studiemiljön eleverna befinner sig i och där finna lösningar. Under korta perioder kan jag boka in enskilda elever där jag ger studiestrategier och verktyg som kan underlätta skolsituationen, men min grundtanke är ändå att uppgifter och undervisningsmaterial ska anpassas så att eleven kan ta till sig det i klassrummet. Jag leder även en del möten där jag lyfter såväl funktionsvariationer som ledarskapet i klassrummet. Just nu arbetar jag med att förankra kooperativa strukturer för att skapa ett samarbetslärande i klassrummen. Jag handleder även lärarna och mentorerna i grupp 1 gång/månad. Vilket är väldigt givande och roligt!

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är mina underbara kollegor! Alla som jobbar på skolan i olika roller har en enorm vilja och positivt tänk när det gäller olika lösningar för att nå fram till eleven. Det är kul när man ser att lärarna provar på nya metoder i sin undervisning. Det blir ju lite enklare för mig som specialpedagog att oftast jobba i medvind även om förändringar alltid tar lite tid. Lärandesamtalen, som är den handledning jag nämnde, känns både utmanande och rolig. Diskussionerna i grupperna hamnar nära lärarnas och mentorernas vardag och det är framförallt roligt när man lyckas nå lite djupare i diskussionerna vilket inte alltid är så lätt. Jag upplever att lärarna ändå får större inblick i varandras vardag och också stöd av varandra i komplicerade situationer. Även samtal med enskilda lärare är givande och intressanta.

 

Hur brukar en vanlig vecka för dig se ut? Och vad är den vanligaste arbetsuppgiften du har?
Jag brukar försöka ha en jämn fördelning av de olika arbetsuppgifterna i veckan. Så det kan vara allt från dokumentation, planering av insatser eller utbildning, till handledningssamtal både med mentorer och lärare. Jag har alltid några elever inplanerade varje vecka som kommer under en period kanske 3 – 4 gånger. Förhoppningen är att eleven själv ska finna strategierna eller att anpassningar skapas så eleven kan följa med i undervisningen.

 

Har du något råd/tips till elever som går i nian och ska välja till gymnasiet och eventuellt är lite orolig över att välja rätt?
Jag föredrar yrkesprogrammen! På Realgymnasiet så kan man plugga och samtidigt fördjupa sig inom sitt intresse och få varva de teoretiska kunskaperna med praktiskt arbete både i skolan och ute på arbetsplatser. Jag brukar säga att behörigheter alltid går att läsa till efter gymnasiet, fokusera på att välja en utbildning som du tycker är intressant just nu och gör gymnasiet till en rolig tid. Hos oss kan man ju också läsa den studieförberedande inriktningen så man blir behörig till universitet och högskolan efter gymnasiet, men det viktiga är ändå att man mår bra och känner lagom med krav.

 

Hur jobbar man i ett klassrum för att få alla elever, både hög- och lågpresterande att uppfylla målen och utmana sig själva?
Jag försöker just nu att öka det kooperativa lärandet i klassrummet, d.v.s. att eleverna lär sig genom samarbete. En högpresterande elev kan i en grupp få berätta och lära sina vänner om ett ämne och där samtidigt själv fördjupa sina kunskaper om kursens innehåll. Där kan en elev som har svårare att nå målen få det lite enklare genom att höra från en annan elev som då ”pratar samma språk”. Jag menar att inlärning sker genom att man pratar med varandra. Man får då formulera kunskapen själv för att kunna förmedla den till någon annan och i detta skede sker ett lärande.

 

Kan du berätta kort om ett starkt minne du har från Realgymnasiet?
Jag gillar utmaningen att skapa givande personalmöten där vi tillsammans utvecklar undervisningen och inlärningsklimatet och miljön i klassrummen. Jag tycker framförallt om när jag får belysa en situation ur ett elevperspektiv vilket kan leda till spännande diskussioner. Orden ”eleven gör rätt om den kan” från Ross W Greene, som jag håller med om, skapade mycket intressanta diskussioner vi ett tisdagsmöte.

2019-04-01

Linda är ett centrum för administration och frågor

  ​​​På Realgymnasiet utgår vi alltid från det du tycker är roligt, det du gillar att göra. För vi vet att det är så mycket lättare att lära sig om man har roligt. Vi vet också att kunskap och färdigheter utvecklas när man får uppleva saker på riktigt, i verkligheten. Så här gör vi det roligt, …

 

​​​På Realgymnasiet utgår vi alltid från det du tycker är roligt, det du gillar att göra. För vi vet att det är så mycket lättare att lära sig om man har roligt. Vi vet också att kunskap och färdigheter utvecklas när man får uppleva saker på riktigt, i verkligheten. Så här gör vi det roligt, så att du kan lära på riktigt. På alla skolor är en viktig roll administratören, men få vet kanske vad dem gör… därför har vi träffat administratören i Göteborg och ställt några frågor!

 

Intervju med Linda Nilsson, administratör på Realgymnasiet i Göteborg

Vad gör man i rollen som administratör på skolan?
Mitt jobb består av många olika delar, dels mot eleverna på skolan men också mot personalen och det administrativa bakom kulisserna. För elever så så hjälper jag bl a till med studieintyg, studieplaner, blanketter, frånvaro, kontakt med CSN sedan har jag ansvar för matkort och nyckeltaggar in till skolan också. Men det som elever oftast inte ser är det administrativa jag gör och hur vi jobbar med antagning av elever, scheman, adressändringar och allt som hör till den dagliga verksamheten, som får skolan att pågå och att alla vet vart de ska och vad de ska göra.
Jag har också mycket kontakt med just mentorerna på skolan och specialpedagogen för att strukturera och följa upp studieplaner och kunna hjälpa eleverna. Man kan säga lite att jag lägger ett puzzel, ingen dag är den andra lik och i Göteborg växer vi ju nu med en ny hotellutbildning så där gör vi plats och anställer fler lärare vilket jag också är inblandad i.

 

Hur många elever är det som går på skolan?
Vi har idag ca 240 elever som går hos oss och till hösten räknar vi med att vara ca 250.

 

Hur fungerar det med matkort?
Till skillnad från vissa andra skolor som har matsal så ger vi ut matkort till våra elever. Det är som ett betalkort vi laddar med en viss summa varje dag som våra elever får till att använda på olika anknutna restauranger i närheten av skolan. Här i Göteborg har vi elva restauranger i närheten av Järntorget som är anslutna till matkortet och då får eleverna själv välja vad de vill äta på sin lunch. Vi jobbar hårt med kvalité på maten och eleverna kan välja mellan husmanskost, thai, indiskt, vegetariskt, bufféer och lite annat smått och gott. Men det bästa med matkortet är nog att eleverna får komma ut på en promenad i den friska luften under lunchen.

Vi tror på om eleverna får i sig bra mat av variation kan de prestera bättre i skolan och dessa restauranger är enormt nöjda med att ha våra elever på lunch. Vi får väldigt fint beröm över dem att de är artiga och bra kunder. Detta matkortet är då en värdehandling som eleverna får av oss och då ansvarar man för att ha med det till skolan varje dag och om man tappar bort det går det att beställa ett nytt

 

Om man bor långt bort från skolan, får man busskort från skolan så man kan åka kollektivt till skolan då?
Ja, förut var det så! Men nu har kommunen tagit över det så alla elever får ett kort hemskickat till sin adress eller får hämta ett vid hemkommunens gymnasium eller kommunhus ett par veckor innan skolstart som då gäller måndag till fredag Har du en APL-plats i en annan ort än Göteborg får du självklart ett busskort av oss på skolan. Du som elev ska inte behöva betala något för dina studier.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Helt klart alla elever och den underbara personalen! Det är en jättefin skola och en positiv atmosfär. Alla samarbetar väldigt väl och alla lärare känner mer eller mindre eleverna vilket gör att det känns väldigt tryggt inne på skolan. Det är lugnt, fräscht och det är en glädje att gå till jobbet varje dag!
Det är väldigt roligt att vara administratör då jobbet varierar från dag till dag, jag samarbetar mycket med Carina som är rektor, mentorerna, specialpedagogen, lärarna så jag blir som ett centrum i skolan. Många elever kommer och frågar mig om saker och jag försöker så gott jag kan att hjälpa dem med det dem behöver!

2019-03-27

Malin älskar att se elever utvecklas!

Helen Malmborg, specialpedagog och läraren Malin Rohman från Realgymnasiet Göteborg Vi vet att lärarnas förmåga att lära ut, inspirera och motivera är den allra viktigaste faktorn för att du ska utvecklas under skoltiden och få nya kunskaper. Därför satsar vi på att ha riktigt bra lärare, som brinne …

Helen Malmborg, specialpedagog och läraren Malin Rohman från Realgymnasiet Göteborg

Vi vet att lärarnas förmåga att lära ut, inspirera och motivera är den allra viktigaste faktorn för att du ska utvecklas under skoltiden och få nya kunskaper. Därför satsar vi på att ha riktigt bra lärare, som brinner för det de gör, delar dina intressen och tror på just din förmåga.

 

Intervju med Malin Rohman, lärare Realgymnasiet i Göteborg

Berätta lite vad du gör på ditt jobb som lärare på Realgymnasiet!
Som lärare i religion och engelska så undervisar jag alla tre årskurser, vilket alltid är en förmån, för då har jag en möjlighet att se elever utvecklas kunskapsmässig och personligt under hela sin gymnasietid.

 

Hur brukar du lägga upp en vanlig lektion?
Eftersom jag har två olika ämnen beror det på, men jag tycker det är viktigt att eleverna har en valmöjlighet i hur de arbetar, om det är muntligt, eller skriftligt, enskilt eller i grupp. Så länge kunskapskrav täcks på ett korrekt sätt så är det ofta upp till eleverna. Om vi t.ex. jobbar med mat i Religionskunskapen, då presenterar jag ett par temaområden de kan fokusera på, regler, dieter, fastor osv och sen får de bygga upp sin redovisning på ett sätt som de känner sig bekväma med.

 

Hur många elever är det i en klass? Får du tid att hjälpa alla eleverna i klassrummet?
Det varierar en hel del, beroende på år och ämne, det kan vara allt från 20-40. Är det 40 elever så är vi dock två lärare.
Jag strävar alltid efter att alla elever ska få hjälp under lektionerna, och minst lika viktigt så vill jag byta ett par ord med varje individ om hur de haft det sen sist osv. Det är en essentiell del av den relationsbaserade pedagogik jag bedriver.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Att få umgås med ungdomar och se dem växa som individer och bli mer trygga, kunniga och flygfärdiga unga vuxna i slutet av år 3.

2019-03-21

Tack vare att jag läser på Realgymnasiet kan jag blanda mina intressen som är ridsporten och foto.

Hej Mitt namn är Wilma Habermann och jag läser utbildningen Häst på Realgymnasiet i Göteborg.   Nu är jag hemma efter min specialvecka, alla vi elever på Realgymnasiet får chansen att ha en eller flera specialveckor varje år. Den här veckan fick jag och mina klasskompisar chansen att få träna f …

Hej Mitt namn är Wilma Habermann och jag läser utbildningen Häst på Realgymnasiet i Göteborg.

 

Nu är jag hemma efter min specialvecka, alla vi elever på Realgymnasiet får chansen att ha en eller flera specialveckor varje år. Den här veckan fick jag och mina klasskompisar chansen att få träna för elittränare som Anna Emanuelsson och Stefan Jansson. Tack vare min skola har drömmen att träna för en elittränare blivit verklighet.

 

Mina dagar under specialveckan har varit toppen, det har varit många intryck och jag är tacksam att jag fick chansen att utvecklas ännu mer inom ridsporten.

 

Jag har två stora intressen i livet just nu, ett är hästsporten och den andra är att fotografera. Jag är så nöjd med mitt gymnasieval, tack vare att jag läser på Realgymnasiet kan jag blanda mina intressen som är ridsporten och foto.

 

Jag kan verkligen rekommendera min skola för andra.

 

Hoppas vi ses!☺️

 

Wilma

Här är länken till mina bilder och kontakta mig om ni vill att jag ska fota hos er:

Mina bilder

 

2019-03-21

SPECIALVECKA!

Möt branschen och verkligheten med Realgymnasiet   Denna veckan är många av Realgymnasiets elever på alla utbildningar ute på en specialvecka. Under denna veckan får du jobba intensivt med ett specifikt tema för att du ska lära dig lära dig på djupet. Specialveckorna genomförs cirka två gånger …

Möt branschen och verkligheten med Realgymnasiet

 

Denna veckan är många av Realgymnasiets elever på alla utbildningar ute på en specialvecka. Under denna veckan får du jobba intensivt med ett specifikt tema för att du ska lära dig lära dig på djupet. Specialveckorna genomförs cirka två gånger om året som ett samarbete mellan våra olika skolor. Det innebär att du som elev kan få resa till en annan skola för att genomföra veckan tillsammans med elever på den skolan. På specialveckorna träffar du några av de främsta i din bransch och får på så sätt ta del av den senaste utvecklingen för att få rätt kunskaper framåt.

 

Vill du se fler bilder från denna veckan? Följ oss på Facebook och Instagram!

 

& om du är elev på Realgymnasiet, tagga gärna #Realgymnasiet i dina bilder

2019-03-11

Elin praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden

Elin Blom i årskurs 2 läser djurvårdsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg. Under studietiden har han kombinerat studierna med att sköta skolans reptiler, däggdjur och fåglar på helger och lov. I djuravdelningen på Realgymnasiet i Göteborg finns det många djur som behöver skötsel och tillsyn varj …

Elin Blom i årskurs 2 läser djurvårdsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg. Under studietiden har han kombinerat studierna med att sköta skolans reptiler, däggdjur och fåglar på helger och lov.

I djuravdelningen på Realgymnasiet i Göteborg finns det många djur som behöver skötsel och tillsyn varje dag. En sådan djuravdelning kommer även finnas på skolan i Trollhättan till hösten. På veckodagarna är det elever och lärare som fixar det men djuren behöver också omtanke på helger och lov. Tre elever i årskurs tre på Djurvårdsutbildningen har därför möjlighet att bli anställda som djurvårdare dessa dagar. Elin är en av eleverna som visat framfötterna på lektionerna och är redo för att arbeta på egen hand.

 

Har du alltid gillat att ta hand om djur och haft siktet inställt på den här utbildningen?

Jag har velat arbeta med djur så länge jag kan minnas, men visste inte att det fanns möjlighet att gå denna utbildningen utan att flytta ut på internat långt ute på landet. Så från början var inte planen att utbilda mig inom djur, men sedan hittade jag realgymnasiet som uppfyllde mina krav, så jag kunde fullfölja min barndomsdröm.

 

Känner du att du kan ta egna beslut och bli bättre på Realgymnasiet? Utveckla gärna!

Lärarna stöttar en i att tänka utanför boxen och vi blir ofta lämnade i djurrummet för att lösa olika problem på egen hand, så gott det går. Såklart hjälper de till om det skulle gå snett, och visar oss nya alternativa lösningar. Men vi får oftast testa oss fram och se vad som blir bäst, vilket gör att det blir lättare att lära sig än när man följer tydliga instruktioner.

 

Vad siktar du på att göra i framtiden, efter du tagit studenten?

Min plan är att ta ett basår för att sedan plugga vidare på högskola. Jag är inte helt säker på vad jag ska utbilda mig till än, men just nu siktar jag på någon utav agronom-inriktningarna. Men jag har också lite planer på att fortsätta arbeta på min praktikplats Göteborgs Zoologiska under det hör basåret, eftersom jag är omtyckt och de vill ha kvar mig där. Då kanske jag fastnar där och helt ändrar planer, framtiden är ju ändå inte skriven i sten.

 

Eleverna på Realgymnasiet får en bred grund med en högskolebehörighet och en yrkesexamen vilket ger dem möjligheterna till många val inför framtiden. Ibland väljer eleverna att fortsätta studera direkt efter studenten och ibland börja arbeta med din passion och uppfylla sina barndomsdrömmar tack vare kontakterna och möjligheterna de fått under skoltiden.

 

2019-02-22

Vi älskar Trollhättan, glad alla hjärtans dag!

  Realgymnasiet arbetar med ett unikt koncept som skiljer sig från många andra gymnasieskolor. Eleverna som går i skolan är alltid fokus nummer ett, lärarna som finns på skolan är motiverade, glada och tillmötesgående för att passa varje individs studiegång. En annan viktig del i vad Realgymnas …

 

Realgymnasiet arbetar med ett unikt koncept som skiljer sig från många andra gymnasieskolor. Eleverna som går i skolan är alltid fokus nummer ett, lärarna som finns på skolan är motiverade, glada och tillmötesgående för att passa varje individs studiegång. En annan viktig del i vad Realgymnasiet ger till alla elever är en mentor.

Mentorns huvudsakliga uppgift är studiecoaching men de har även andra viktiga funktioner. De arbetar mycket med psykosociala aspekter som exempelvis att skapa framtidstro och stötta eleven om det känns motigt. Mentorerna arbetar inte som lärare och betygsätter inte eleverna. Att arbeta på det här sättet skapar förutsättningar för en jämlik relation mellan mentor och elev eftersom man undviker den beroendeställning eleven skulle kunna hamna i om mentorn även skulle betygsätta eleven.

Detta var vi först med att introducera i Sverige 2003 och idag är det flera skolor som tagit efter vår modell. Man ser hos eleverna att detta är viktigt och ett betydelsefullt sätt att få eleven att känna sig trygg på skolan och med sina studier.

 

Läs mer om vårt mentorsskap här!

2019-02-14

3 anledningar till att plugga Natur & äventyr på Realgymnasiet

1) Natur & äventyrsbranschen är en av de snabbast växande branscherna i landet vilket gör att möjligheten att få jobb efter din utbildning är väldigt stor. 2) För dig som är aktiv och vill arbeta med ditt intresse finns det många olika grenar och valmöjligheter du kan göra under utbildningen för …

1) Natur & äventyrsbranschen är en av de snabbast växande branscherna i landet vilket gör att möjligheten att få jobb efter din utbildning är väldigt stor.

2) För dig som är aktiv och vill arbeta med ditt intresse finns det många olika grenar och valmöjligheter du kan göra under utbildningen för att specialisera dig och träna på ledarskapsyrket för framtida ledarpositioner inom många yrken.

3) På denna utbildningen kan du få med dig massor av certifieringar och intyg, exempelvis skidlärarutbildning, grönt kort för klättring, paddling, livräddning i fält, STS reseledarutbildning, motor- och röjsågskörkort m.fl. Dessa gör att du blir oerhört attraktiv på arbetsmarknaden och chansen för jobb direkt efter studenten är stor samtidigt som du får en god grund för vuxenlivet och vidare studier på högskola eller universitet.

 

Vill du veta mer om vår Natur & äventyrsutbildning? Skriv i en intresseanmälan så kontaktar vi dig! 

https://larande.dricrm.com/index.php?entryPoint=webtolead 

2019-02-12

3 anledningar att plugga Djurvård på Realgymnasiet

1) Det finns ett stort behov i branschen av utbildade djurvårdare som har hanterat levande djur och har kunskap om djurhållning med förståelse för yrket. Anställbarheten är därmed hög när du gått denna utbildning. 2) Denna utbildning är en av Realgymnasiets starkaste utbildningar med många samarbets …

1) Det finns ett stort behov i branschen av utbildade djurvårdare som har hanterat levande djur och har kunskap om djurhållning med förståelse för yrket. Anställbarheten är därmed hög när du gått denna utbildning.

2) Denna utbildning är en av Realgymnasiets starkaste utbildningar med många samarbetspartners vilket gör att du som elev får komma ut i verkligheten och hantera många olika djurarter i olika miljöer.

3) Du får med dig intyg som Zoohandelscertifikat, Grundläggande läkemedelshantering (D9), utbildningsintyg för pälsvård, första hjälpen och förarbevis terränghjuling –  som alla är nödvändiga för många vidareutbildningar, t ex djursjukvård- och veterinärs eller zoolog och djurskyddsinspektör.

 

Vill du veta mer om vår Djurvårdsutbildning? Skriv i en intresseanmälan så kontaktar vi dig! 

https://larande.dricrm.com/index.php?entryPoint=webtolead 

 

2019-02-12

3 anledningar till att plugga Hund på Realgymnasiet

1) Direkt efter vår hundutbildning kan du börja arbeta som exempelvis allmänlydnadsinstruktör, hunddagisföretagare och hunddagismedarbetare (hunddagis måste drivas i enighet med de gällande Jordbruksverkets kraven), som djurvårdare eller som egenföretagare i hundbranschen. 2) Studier visar att hunde …

1) Direkt efter vår hundutbildning kan du börja arbeta som exempelvis allmänlydnadsinstruktör, hunddagisföretagare och hunddagismedarbetare (hunddagis måste drivas i enighet med de gällande Jordbruksverkets kraven), som djurvårdare eller som egenföretagare i hundbranschen.

2) Studier visar att hunden är ett väsentligt verktyg i arbete för friskvård och välmående hos människor. Under utbildningen får du dessutom lära dig mer om assistanshundar och hur människans bästa vän kommunicerar.

3) Du får med dig certifieringar som Grundläggande läkemedelshantering (D9), Klickerträning för djur, Första hjälpen och förarbevis terränghjuling –  som är nödvändiga för många vidareutbildningar, t ex djursjukvårdare, hundfysioterapeut eller hundtränaryrket inom polis och tull.

 

Vill du veta mer om vår Hundutbildning? Skriv i en intresseanmälan så kontaktar vi dig! 

https://larande.dricrm.com/index.php?entryPoint=webtolead 

2019-02-12

3 anledningar till att plugga Häst på Realgymnasiet

1) Hästbranschen är en av de snabbast växande branscherna i landet vilket gör att möjligheten att få jobb efter din utbildning är väldigt stor. 2) Enligt aktuella forskningsstudier har stallet/ridskolan visat sig vara en utmärkt plats för utveckling av tjejer självförtroende och ledarskap – helt enk …

1) Hästbranschen är en av de snabbast växande branscherna i landet vilket gör att möjligheten att få jobb efter din utbildning är väldigt stor.

2) Enligt aktuella forskningsstudier har stallet/ridskolan visat sig vara en utmärkt plats för utveckling av tjejer självförtroende och ledarskap – helt enkelt en mycket bra plantskola för framtida kvinnliga chefer.

3) Du får med dig certifieringar som Hästskötarexamen, Ridsportsförbundets basutbildning för ledare, Tappskokompetens och förarbevis terränghjuling –  som är nödvändiga för många vidareutbildningar, t ex ridlärarutbildningen, unghästutbildarprogrammet eller tränarutbildningen.

 

Vill du veta mer om vår Hästutbildning? Skriv i en intresseanmälan så kontaktar vi dig! 

https://larande.dricrm.com/index.php?entryPoint=webtolead 

2019-02-12

Marléne Wendt blir rektor på Realgymnasiet i Trollhättan

Nu är det bestämt att rektor för nytillskottet blir Marléne Wendt, som tillträder sin tjänst under månadsskiftet april-maj 2019. Marléne kommer närmast från Paradisskolan och Björndalsskolan där hon varit rektor i tre år. -Att få vara med och bygga upp Realgymnasiet i Trollhättan från grunden är ett …

Nu är det bestämt att rektor för nytillskottet blir Marléne Wendt, som tillträder sin tjänst under månadsskiftet april-maj 2019. Marléne kommer närmast från Paradisskolan och Björndalsskolan där hon varit rektor i tre år.

-Att få vara med och bygga upp Realgymnasiet i Trollhättan från grunden är ett privilegium och jag är oerhört glad att ha fått det förtroendet från Lärande i Sverige som bedriver Realgymnasiets skolor. Jag önskar att jag hade kunnat gå på en skola som Realgymnasiet själv när jag var i den åldern eftersom blandningen mellan teori och praktik ger optimala förutsättningar för lärande och utveckling. Tyvärr fanns inte den möjligheten då. Så, att i stället få möjligheten att arbeta som rektor för Realgymnasiet är fantastiskt, säger Marléne.

-Jag ser verkligen fram emot att få träffa alla elever i höst. Tillsammans kommer vi få uppleva en spännande tid där våra intressen och möjligheten att skapa en utbildning för framtiden möts, fortsätter Marléne.

-Vi säger varmt välkommen till Marléne. Hon kommer att vara en värdefull tillgång för oss. Marléne är en erfaren skolledare med stort engagemang i att föra skola framåt, precis som vi. Hon är helt rätt person för Realgymnasiet och Lärande, avslutar Agneta Janfalk, VD för Lärande i Sverige.

2019-02-05

Gymnasievalet väcker många funderingar

Gymnasievalet väcker många funderingar. Det är inte bara val av en utbildning utan också ofta en ny skola, en ny miljö, nya klasskamrater och nya lärare.   Om du har några frågor gällande ditt gymnasieval och vår skola, kontakta Wiggo, han hjälper dig med dina frågor om vår skola och våra utbil …

Gymnasievalet väcker många funderingar. Det är inte bara val av en utbildning utan också ofta en ny skola, en ny miljö, nya klasskamrater och nya lärare.

 

Om du har några frågor gällande ditt gymnasieval och vår skola, kontakta Wiggo, han hjälper dig med dina frågor om vår skola och våra utbildningar. Ring eller skicka ett SMS till det här numret 0766274376

 

Vi har samlat ihop några filmer där elever berättar nyttig information som hjälper dig i ditt val.

 

Lisa Nyqvist läser utbildningen Hund

”Som person har jag utvecklats och lät mig att ta mer ansvar och visa mina framfötter”

 

 

Nora Artén och Hillevi Ageryd läser utbildningen Häst

”Efter gymnasiet vill jag jobba med hästar och tack vare tappskokompetens och hästskötarexamen som jag har fått via vår skola är det möjligt”

 

 

Sofie Mattson och Mathilda Johansson läser utbildningen Djurvård

”Under min tid på skolan har jag lärt mig att ta mer plats genom att stå på mässor och öppet hus och prata inför folk. Jag har blivit mer självständig och mer säker på att arbeta med djur.”

 

 

William Lindblad läser utbildningen Natur och äventyr

”Som person har jag utvecklats på ett sätt där jag är mer säker på mig själv och jag tycker om att leda andra, vilket jag inte gjorde innan”

 

 

Hannah Jansson läser utbildningen Hotell- och turism

”Jag tycker att det är väldigt bra att vi lär oss att ta ansvar redan från början och verkligen börjar förstå att det är på riktigt.”

 

 

2019-02-04

”Hos oss på STS finns det en lysande framtid.”

Så säger Anne Sandberg, Global Operating Manager på STS Alpresor. Realgymnasiet har samarbetat med STS Alpresor, Nordens största researrangör, sedan 2013. Enligt Anne så finns det en lysande framtid inom STS. Här berättar Anne mer om samarbetet med Realgymnasiet och om STS Alpresor. Hej Anne Sandber …

Så säger Anne Sandberg, Global Operating Manager på STS Alpresor. Realgymnasiet har samarbetat med STS Alpresor, Nordens största researrangör, sedan 2013. Enligt Anne så finns det en lysande framtid inom STS. Här berättar Anne mer om samarbetet med Realgymnasiet och om STS Alpresor.

Hej Anne Sandberg, Global Operating Manager, STS Alpresor! Vad gör STS Alpresor?
-STS Alpresor grundades 1976 och är Nordens största researrangör med årligen cirka 45 000 gäster. Under vintersäsongen arrangerar STS Alpresor skidresor till 19 resmål i Alperna, till Österrike, Italien och Frankrike. På sommarhalvåret arrangerar STS Alpresor vandringsresor, utflykter och olika temaveckor till Bad Gastein och Cervinia. Att vara aktiv på sin semester blir alltmer populärt och vi har många gäster som återkommer år efter år. Därför satsar vi mycket på vår produktutveckling under sommarsäsongen för att möta den stora efterfrågan som finns av att vara aktiv på sin semester. STS Alpresor äger och driver även hotell i alperna och i Italien.

Förutom att arrangera resor och driva hotell så arrangerar även STS Alpresor en Reseledarkurs som arrangeras 2 gånger om året, i maj och i december. Från reseledarkursen rekryterar sedan STS Alpresor sina guider inför både vinter- och sommarsäsongen. Kursen hålls i Bad Gastein, Österrike och utbildningen ger en otrolig personlig utveckling och kunskap inom resebranschen. Vi ser det även som viktigt att utbildningen hålls i Bad Gastein under pågående säsong då det blir mer verklighetsbaserat och autentiskt på det sättet.

Vad för typ av samarbete har ni med Realgymnasiet?
-Sedan många år deltar elever från Natur- och äventyrsutbildningen på Realgymnasiet på vår Reseledarkurs i Bad Gastein, Österrike. Efter kursen har godkända elever möjlighet till arbete på något av våra resmål, både sommar och vinter.

Vad får eleverna göra hos er?
-Efter godkänd Reseledarkurs har eleverna möjlighet att arbeta som reseledare på något av våra resmål. Som reseledare håller man i välkomstmöten, vandrar med våra gäster, ansvarar för utflykter, håller i busstransfer, gemensam skidåkning och mycket annat. Det är ett spännande jobb som innebär stort ansvar och personlig utveckling. Man lär sig mycket om hur man hanterar olika människor och hur man löser problem. Efter utlandsarbete finns det också möjlighet till fortsatt anställning inom företaget, till exempel på vårt huvudkontor. Vi har flera som jobbar på huvudkontoret som började som reseledare för oss. Jag tycker att reseledaryrket är en mycket bra bas inför framtiden.

-Oavsett om man väljer att bli reseledare eller ej är kursen meriterande eftersom ledarskap och service är viktiga grundstenar i hela branschen och i arbetslivet generellt.

Varför ville ni samarbeta med en gymnasieskola och varför just Realgymnasiet?
-Vi har alltid sett det som viktigt att ha en kontakt med elever och låta dem få möjlighet att använda sina teoretiska studier även i praktiken. I över 20 år har vi samarbetat med olika skolor där vår Reseledarkurs har varit en central punkt för att komplettera skolornas kursprogram. När vi kom i kontakt med Realgymnasiet så såg vi direkt att här fanns det ett ömsesidigt intresse av att arbeta tillsammans. Och på den vägen är det.

Vad för personal har ni behov av i framtiden?
-Inom STS Alpresor så finns det möjlighet att arbeta antingen på huvudkontoret i Göteborg eller som Reseledare eller Platschef på någon av våra resmål i Alperna. Vi ser det som enormt viktigt att ha mix av människor, ålder och erfarenhet på vårt kontor. På så sätt skapar man ett dynamiskt team som driver vårt företag framåt.

2019-01-30

”Svensk naturturism, en bransch med enorma framtidsmöjligheter.”

Så säger Joakim Hermansson, ägare av Upplevelsebolaget och generalsekreterare för Naturturismföretagen. Han menar att naturturism oundvikligen är en lysande framtidsbransch – ett Sverige 2.0. – Vi som arbetar med naturturism är representanter för ett nytt och mer modernt sätt att nyttja naturen som …

Så säger Joakim Hermansson, ägare av Upplevelsebolaget och generalsekreterare för Naturturismföretagen. Han menar att naturturism oundvikligen är en lysande framtidsbransch – ett Sverige 2.0.

– Vi som arbetar med naturturism är representanter för ett nytt och mer modernt sätt att nyttja naturen som resurs för att skapa arbetstillfällen och leva mer hållbart än tidigare. Det är ett smartare sätt att nyttja naturen. I det avseendet är detta en framtidsbransch. Ett Sverige 2.0, säger Joakim.

Joakim driver Upplevelsebolaget som är ett natur- och ekoturismföretag. De var tidigt ute med denna typ av verksamhet och började redan för 25 år sedan. Upplevelsebolaget arrangerar havskajakpaddling, klättring, mountainbiketurer, vandring och även grupputvecklingskoncept och har svenska och internationella kunder.

Vad är det som driver dig inom naturturism Joakim?
-Från början bottnar det i ett eget intresse och passion för aktiva naturupplevelser. Allt mer har det också handlat om en övertygelse om att det är en verksamhet för en hållbar framtid. Jag har också alltid gillat att resa, möta människor och uppleva andra kulturer.

 Vad tror du om framtiden för naturturismbranschen i Sverige?
-Om man tittar på undersökningar om vad folk vill ha och vad som är viktigt när man reser så tickar Sverige i de flesta boxar. Vi är ett förhållandevis stort land med lite befolkning, vi har en vacker natur och fina skogar, fantastiska skärgårdar och en lång kustlinje. Det är säkert och lagom exotiskt. Vi har fantastiska möjligheter på en internationell marknad. Framtiden är ljus men det är upp till oss att förvalta de möjligheterna.

-Konkurrensen globalt ökar markant. Det gör att vi som företag och vi som destination måste utvecklas och bli bättre. Då är det klart att utbilda människor som blir duktiga i det här är viktigt och en pusselbit som måste till. Natur- och äventyrsutbildningar på gymnasienivå, som exempelvis den på Realgymnasiet, är viktiga i det avseendet.

Hur ser du på samarbeten mellan branschen och skola?
-Det är viktigt. Tillförsel av duktiga unga människor till branschen är jätteviktigt.

Vad finns det för karriärmöjligheter i branschen förutom att exempelvis jobba som guide?
 -Guider kommer det alltid att finnas ett behov av och aktivitetsspecifik kunskap är viktigt.
Bara för att du är en duktig klätterinstruktör så innebär inte det att du kan ta ut gäster på havet i en kajak, Det får man ha respekt för och tar lite tid att tillägna sig.

-Jag tycker också att det är viktigt med social kompetens, att man är intresserad av värdskap och andra människor. Du träffar ofta olika sorts människor från olika kulturer. Att vara lösningsorienterad, ha bra ledaregenskaper och känna sig bekväm och lugn i olika situationer är också viktigt.

Vad är dina bästa tips till en ung person som vill få in en fot i branschen?

  1. Om man tycker om att vistas och jobba i naturen så kan naturturismen erbjuda fantastiska jobb i en framtidsbransch!
  2. Försök också att bli riktigt bra på något som det finns underlag för. Om du vill bli paddelguide, då ska du sikta på att bli riktigt bra på just det. Fortsätt vidareutveckla dina specialintressen!

 

 

 

2019-01-25

Intervju med Hundelev

Andrea Melander går i ettan på Realgymnasiet Hundutbildning i Göteborg och vi har träffat henne för en kort intervju om varför hon valde att börja på Realgymnasiet. Andrea med sin labrador Stella Hur upptäckte du Realgymnasiet? Jag upptäckte skolan på MyDOG för två år sedan faktiskt, jag pratade med …

Andrea Melander går i ettan på Realgymnasiet Hundutbildning i Göteborg och vi har träffat henne för en kort intervju om varför hon valde att börja på Realgymnasiet.

Andrea med sin labrador Stella

Hur upptäckte du Realgymnasiet?

Jag upptäckte skolan på MyDOG för två år sedan faktiskt, jag pratade med en av ambassadörerna och fick en påse med information och skrev upp mig för en intresseanmälan.

 

Varför valde du att börja på Realgymnasiet?

Därför att jag var på ett Öppet Hus och lokalerna verkade jättebra och eleverna på skolan verkade snälla. Jag har en egen hund så tyckte de verkade kul att man fick ta med den till skolan och även lära sig mer om hundar så därför valde jag att börja på Hundutbildningen på Realgymnasiet.

 

I år var du med på MyDOG som ambassadör för skolan, hur kändes det?

Det var kul att vara på MyDOG och representera skolan och kunna tipsa andra att söka till vår skola då jag är så himla nöjd med mitt val! Det var också häftigt att få lära sig mer om hur man står i en monter och vad man gör på en sådan stor mässa, bakom kulisserna.

 

Hur kan du utvecklas på Realgymnasiet tycker du?

Jag får bra individuell hjälp av lärare och jag får lära mig om flera olika yrken så att jag får jobb lätt efter gymnasiet. En stor del i varför jag valde Realgymnasiet är för att hundar är ett av mina största intressen och det är med hunden som verktyg vi får utvecklas i skolan. Det är häftigt att man kan göra det i skolan liksom.

 

Vad vill du göra i framtiden?

Efter gymnasiet vill jag utbilda mig till barnsjuksköterna och i och med att jag får en högskolebehörighet här blir jag behörig för att följa min dröm och hjälpa barn till ett friskt liv. Jag ser faktiskt att de jag lär mig här kan jag använda i framtiden sen eftersom man lär sig mycket ansvar.

 

Skulle du rekommendera Realgymnasiet till andra?

Absolut! Jag känner att jag hela tiden lär mig nya saker, jag trivs bra i skolan och får en bra kunskap om vad jag kan göra efter gymnasiet. Nu vet ju jag redan att jag vill plugga vidare men för dem som inte vet så får man en bra grund och har många möjligheter efter studenten. Jag rekommenderar verkligen Realgymnasiet till andra!

2019-01-10

Mindre än 12 timmar kvar av 2018…

Vi sammanfattar året som gått och kan inte annat än att le från öra till öra, vilket år vi haft. Återigen vill vi önska er ett Gott Nytt År och ber er om att vara rädda om varandra och även djuren runt oss. Framförallt många hundar är väldigt rädda för smällare och höga ljud, här är några tips ni ka …

Vi sammanfattar året som gått och kan inte annat än att le från öra till öra, vilket år vi haft. Återigen vill vi önska er ett Gott Nytt År och ber er om att vara rädda om varandra och även djuren runt oss. Framförallt många hundar är väldigt rädda för smällare och höga ljud, här är några tips ni kan tänka på för att aktiviera en rädd hund.

 

Några tips till dig som har en rädd hund:

  • Ta aldrig med din hund till en plats där fyrverkerier avfyras, även den lugnaste av hundar kan bli skrämd för livet.
  • Res bort med din hund om du har möjlighet, gärna till glesbebyggda områden.
  • Ta en tur med bilen under de ”värsta” timmarna.
  • Lämna inte hunden ensam.
  • Om du inte kan resa bort, rasta hunden i god tid och håll den inomhus under det mest intensiva smällandet. Dra för gardinerna och sätt på musik för att dölja ljudet från raketerna.
  • Om hunden är utomhus, håll den kopplad under smällandet så att den inte kan rusa iväg i panik.
  • Om hunden blir orolig – ömka eller bestraffa den inte. Försök att avleda hundens uppmärksamhet med en rolig leksak eller något att tugga på. Om hunden gömmer sig, låt den vara.
  • Är problemen allvarliga – uppsök veterinär i god tid för eventuell medicinering.
  • Alternativ medicin och hjälp finns. Du kan läsa mer om olika möjligheter på Smällarupprorets webbplats.

 

Källa: Svenska Kennelklubben, hundägarnas riksorganisation 

2018-12-31

God Jul & Gott Nytt År!

Wow, vilket underbart år! Äntligen startar vi upp en till skola i Trollhättan, vi har fått ett så varmt välkomnande av såväl elever, partners och föräldrar. Stort tack för det! Vi längtar till nästa år när vi börjar ta emot elever och får starta upp skolan på riktigt. Men först ska vi ha lite jullov …

Wow, vilket underbart år!

Äntligen startar vi upp en till skola i Trollhättan, vi har fått ett så varmt välkomnande av såväl elever, partners och föräldrar. Stort tack för det! Vi längtar till nästa år när vi börjar ta emot elever och får starta upp skolan på riktigt. Men först ska vi ha lite jullov, vi vill önska alla er där ute en riktigt God Jul & Gott Nytt År så hoppas vi vi ses på vår Infokväll 15/1 kl. 17:30 i lokalerna skolan kommer ligga och på Prova-på dagarna i slutet på januari. Alla dessa aktiviteter hittar du här.

2018-12-20

Zoologi? Vad är det?

Realgymnasiets zoolog Owe Sandström har många år inom branschen och har en stark passion för djur och natur i allmänheten och han älskar att sprida kunskap!   Owe håller i en ugglefjäril och berättar den sanna historien om dess ögonlika form på vingarna, för några elever på Djurvård på Realgymn …

Realgymnasiets zoolog Owe Sandström har många år inom branschen och har en stark passion för djur och natur i allmänheten och han älskar att sprida kunskap!

 

Owe håller i en ugglefjäril och berättar den sanna historien om dess ögonlika form på vingarna, för några elever på Djurvård på Realgymnasiet i Stockholm.


Vad är en zoolog?
 Det betyder i kort vetenskapen om djuren. Men det är en person som är utbildad inom djur och den studerar djurens beteende och kroppar. Zoologi är en term som alltså innefattar hela djurriket och alla former av kunskap om djur. På Realgymnasiet är vi väldigt glada över att ha Owe Sandström som vår zoolog. Vi har träffat honom och ställt några frågor, häng med!

Vad är det bästa med att jobba på Realgymnasiet? Att få träffa alla elever och få komma i kontakt med så mycket djur. Jag älskar att sprida kunskap och se elever utvecklas inom djuryrket. Det är min passion och det är en fröjd att få visa det för andra!

Vilka djur är egentligen farliga på semestermålet dit man reser? Många kanske oroar sig över att bli stungen av skorpioner fast risken är minimal. Samtidigt missar man helt att skydda sig mot myggor som man nästan säkert kommer träffa på och kan riskera att få en tropisk sjukdom, berättar Owe.

För ett par år sedan satt Owe med i TV4:s morgonsoffa och talade om spindlar, fåglar, ormar med mera. Många frågor om djur handlar oftast om vilka som är farliga, vad kan man få för sjukdomar och på Djurvårdutbildningen hos Realgymnasiet får man lära sig allt om djur och djurlevnad, sjukdomar, rädslor, gift och så vidare.

Vad är det som är kul med att sitta som djurexpert i soffan? – Att sprida kunskap! Vi har en medfödd fascination för sådant som är farligt men det är viktigt att man har riktiga fakta och det kan vi zoologer förmedla. Då kan vi hjälpa till att minska oron och ta bort vanföreställningar.

I Trollhättan kommer skolan att ha ett djurrum med flera olika djur och behandlingsmöjligheterna för eleverna att lära. Det är ett viktigt arbete att zoologen i samråd med veterinär kvalitetssäkrar alla ytor för djurens och elevernas bästa. Owe är noggrann med att påpeka att det är viktigt att alltid sätta djuret behov före sina egna, det är så man blir en bra djurvårdare och framgångsrik inom sitt intresse!

 

 

2018-12-11

Samarbete med Evidensia djursjukvård

Realgymnasiet har tecknat ett långsiktigt avtal med Evidensia, Europas kvalitetsledande kedja för djursjukvård. Partnerskapet innefattar ett gemensamt ansvar för kursinnehållet i Realgymnasiets djurvårdsutbildning. ”Det är fantastisk att kunna erbjuda våra elever möjligheten att lära sig det bransch …

Realgymnasiet har tecknat ett långsiktigt avtal med Evidensia, Europas kvalitetsledande kedja för djursjukvård. Partnerskapet innefattar ett gemensamt ansvar för kursinnehållet i Realgymnasiets djurvårdsutbildning.

”Det är fantastisk att kunna erbjuda våra elever möjligheten att lära sig det branschen efterfrågar direkt av djurvårdare och veterinärer på djurkliniker och -sjukhus. Vi ser fram emot detta goda samarbete, att få arbeta med Evidensia är ytterligare en kvalitetsstämpel för oss”, säger Anna Andbjer Persson som är programspecialist på utbildningen Djurvård på Realgymnasiet.

Målsättningarna för utbildningen kommer att utvecklas gemensamt. Dessutom kommer eleverna att tränas praktiskt i olika moment som standardiseras på alla 14 Realgymnasier i landet för att säkerställa högsta kvaliteten i undervisningen. Evidensia upplåter praktik- och lärlingsplatser på sina kliniker i Sverige, så att utbildningen genomförs i så nära kontakt med branschen som möjligt. Detta ger elever på Realgymnasiets djurvårds- och hundutbildning möjligheter att lyckas, både i sin utbildning men också i framtiden då det ökar chanserna till arbete.

”Djurvårdare är en mycket viktig personalgrupp i vår verksamhet och vi ser fram emot samarbetet mellan Evidensia och Realgymnasiet. Det ger oss möjlighet att direktpåverka innehållet i utbildningen och på så vis göra eleverna mer anställningsbara och attraktiva för oss som arbetsgivare”, säger Mia Rådberg, Sverigechef Evidensia Djursjukvård.

2018-12-11

Följ med en dag på Natur & äventyr!

https://realgymnasiet.se/wp-content/uploads/2018/12/video-1542296552.mp4 Vad är en profildag på Realgymnasiet? En profildag på Realgymnasiet är den dagen i veckan som man har sitt profilämne och är med de andra som valt samma inriktning. För mig som går Natur & äventyr så brukar det se väldigt o …

Vad är en profildag på Realgymnasiet?

En profildag på Realgymnasiet är den dagen i veckan som man har sitt profilämne och är med de andra som valt samma inriktning. För mig som går Natur & äventyr så brukar det se väldigt olika ut, då vi är inne på skolan ibland och ute i naturen och på äventyr ibland som att åka skidor, klättra, vandra eller paddla kanot. Vi får också lära oss om ledarskap vilket är jättekul! När jag började på Realgymnasiet var jag en ganska tillbakadragen tjej men tack vare alla snälla lärare, mentorer och elever, samt en trygg skolmiljö, så har jag blommat ut och är mer öppen som person och tycker skolan är rolig och känns meningsfull.

 

Varför valde du just att anordna en vandring?

Jag valde att anordna en vandring eftersom jag en vecka i september åkte upp till Jämtlandsfjällen i Åre på en specialvecka. En specialvecka är en vecka som infaller en gång per termin i tvåan och trean, då man har chans att fördjupa sig mer inom en viss äventyrsaktivitet. Jag var den enda från Göteborg som åkte till Åre den här gången vilket gjorde att jag själv fick styra upp och planera en vandring för att dela med mig lite om vad jag lärt mig och hur jag upplevde resan. Så min vandring på Bohusleden i Göteborg var alltså som en uppföljning på specialveckan i Åre.

 

Hur har du förberett den här aktiviteten?

Jag har förberett mig genom att göra en planering där jag skrev allt om var vi skulle gå och vad som skulle hända på vägen. Jag hade även ansvaret för att ta med all utrustning från skolans förråd som skulle behövas men även ansvar för maten som skulle med. Enligt mig är det också viktigt att reka leden man ska gå på då jag känner mig tryggare sen när jag ska leda.

 

Vad är dina tre bästa tips för någon som ska ut på sin första vandring?

  1. Mitt första tips är att alltid ha något att äta, helst något varmt. En termos med varmt vatten är toppen om man ska vandra en kortare en sträcka. Om det är längre ska man tänka på att ha med sig energirik mat som är varm, mycket snacks och mycket vatten om det inte finns bra sådant på vägen.
  2. Se till att använda bra utrustning och då tänker jag framförallt på sådant man har på sig som skor, kläder och ryggsäck. Att vandra ska vara härligt och man vill undvika skavsår och fuktiga kläder.
  3. Mitt sista tips är att NJUTA! Det finns fantastiska leder både i Sverige och utomlands och om man vill vara säker på att man får en så bra upplevelse som möjligt så finns det många duktiga guider som kan otroligt mycket om att vandra och hur man får uppleva naturens bästa sida. Det finns många alternativ till en bra vandring för alla åldersgrupper!

 

Varför ska man börja på Natur & äventyr på Realgymnasiet?

Man ska börja i Natur & äventyr för att man får uppleva så mycket skoj i tre år, man får träffa fantastiska engagerade lärare, man får åka på roliga äventyr som man antagligen inte hade gjort annars och man utvecklas som person då man får lära känna sig själv på en helt ny nivå.

 

2018-12-03

Unika praktikplatser i Sydafrika och på Irland.

Snart åker 16 av våra elever på deras livsresa, under tre veckor kommer de få leva bland vilda djur i Sydafrika och uppleva farmlivet på Irland. Förutom att klara av sina uppgifter i respektive praktikplats ska eleverna blogga och berätta om deras resa och upplevelser i Sydafrika och på Irland. Den …

Snart åker 16 av våra elever på deras livsresa, under tre veckor kommer de få leva bland vilda djur i Sydafrika och uppleva farmlivet på Irland. Förutom att klara av sina uppgifter i respektive praktikplats ska eleverna blogga och berätta om deras resa och upplevelser i Sydafrika och på Irland. Den här satsningen är självklart helt gratis för våra elever.

 

Det är inte första gången vi ger våra elever chansen att få göra sin praktik utomlands. Här nedan vill vi dela med oss av bilder och berättelser från bloggen.

 

 

”Att se all natur som man bara sett på bild, och se vilda djur i sitt naturliga habitat går inte ens att förklara med ord hur underbart det var.” Fanny

 

 

”Jag vet inte hur jag ska börja med detta blogginlägg för jag känner mig fortfarande tagen av gårdagens aktivitet.

Familjen Thomson som vi har vår praktik hos här på African Dream Horse har ett projekt i en by strax utanför Hoedspruit. Detta projekt startade Shannon förra året där hon tar hand om hundar och behandlar dem på plats men också utbilda hundägare i detta område” Stella

 

 

”Igår så fick vi lära oss om vad som görs för att förhindra poaching (tjuvjakt). Det är något är ett av de största problemen här i området. Man tränar också anti-poachers, dvs en vaktstyrka som är lite som en militär som skyddar djuren i de mest utsatta områdena.
Anti-poacherna är fett vältränade och duktiga på att röra sig smidigt i naturen så de har en hinderbana de ska klara på några minuter. Vi testade den tillsammans, i hyfsat lugnt tempo och hjälpte varandra. Och tur var väl det, det var så himla varmt och svettigt bara att stå still i solen.” Sonja

 

 

”Jag hade inte riktigt fattat att jag skulle få se djuren från barnböckerna hemma. Det kändes alldeles för overkligt att de kunde existera och vara så nära. Det var först när jag faktisk såg djuren jag fattade det.” Sonja

 

 

”Jag har så mycket att skriva och berätta om samt så mycket att ta med mig härifrån. Att göra den här resan betyder redan mycket mer för mig än vad jag först hade trott. Jag är så glad att jag valde just Realgymnasiet så att jag fick den här möjligheten.” Isabell

 

 

Vi är så glada att vi kan erbjuda våra elever möjligheten att få göra sin praktik i Sydafrika, eleverna gör ett mycket bra arbete med bloggen där de delar med sig om deras upplevelser i Sydafrika. Gå gärna in och kolla bloggen där du får se mer om vad man får arbeta med när man gör sin praktik i Sydafrika

Här nedan hittar du länken till bloggen

http://blogg.realgymnasiet.se/realgymnasiet-utomlands/?cat=27

Säger Wilfredo Vigorena på Realgymnasiet i Göteborg

 

Vill du veta mer om hur du kan göra DIN praktik i Sydafrika? kontakta Wilfredo Vigorena

Telefon:0766-27 43 76

E-post: wilfredo.vigorena@realgymnasiet.se

 

 

2018-11-27

Nio myter om ditt gymnasieval

Nu närmar sig gymnasievalet, spännande eller hur? Det kan samtidigt vara lätt att bli stressad över gymnasievalet och bli orolig för att välja fel. Skolverket har därför under hösten tagit fram en folder under namnet ”Gymnasiemytologin” där de listar de nio vanligaste myterna, och svar på dessa. …

Nu närmar sig gymnasievalet, spännande eller hur? Det kan samtidigt vara lätt att bli stressad över gymnasievalet och bli orolig för att välja fel. Skolverket har därför under hösten tagit fram en folder under namnet ”Gymnasiemytologin” där de listar de nio vanligaste myterna, och svar på dessa.

 

Myt 1: “Gymnasivalet avgör din framtid”

Nej, det är bara ett val av grundutbildning. Många tänker att gymnasievalet avgör vad man ska göra resten av livet. Men så är det inte, som tur är. Gymnasievalet är ett val av grundutbildning som du sedan kan bygga vidare på.

 

Myt 3: “Välj ett högskoleförberedande program så håller du alla dörrar öppna”

Nja, valfriheten är minst lika stor med ett yrkesprogram. De högskoleförberedande programmen leder i första hand till vidare studier på högskolan – under förutsättning att man har rätt behörighet och tillräckligt goda resultat för att komma in på utbildningarna. Yrkesprogrammen leder direkt till en massa intressanta yrken både i Sverige och andra länder. Om du väljer vissa kurser på ditt yrkesprogram, får du också en grundläggande högskolebehörighet. Exakt vilka kurser som behövs ser olika ut på olika program. Hur det ser ut på Realgymnasiet kan du läsa mer om här.

 

Myt 5: På ett yrkesprogram får du ingen högskolebehörighet

Jo, alla kan få högskolebehörighet! Vilket yrkesprogram du än väljer har du alltid rätt att inom ramen för programmets 2 500 poäng läsa de kurser som gör att du får grundläggande behörighet till högskolan.

Läs om alla nio myter i foldern här.

2018-11-13

Kom och träffa oss i höst!

Vi ser fram emot att träffa er som är intresserade av Realgymnasiet Trollhättan. Passa på att besöka våra kommande aktiviteter för att få reda på mer om skolan och träffa våra lärare och elever.     Infokväll på Folkets hus, Trollhättan  Måndag 19/11 kl. 17:30 Här berättar vi allt om vår s …

Vi ser fram emot att träffa er som är intresserade av Realgymnasiet Trollhättan. Passa på att besöka våra kommande aktiviteter för att få reda på mer om skolan och träffa våra lärare och elever.

 

 

Infokväll på Folkets hus, Trollhättan 

Måndag 19/11 kl. 17:30
Här berättar vi allt om vår start av Realgymnasiet i Trollhättan 2019. Vi presenterar vår nya skollokal, våra samarbetspartners, utbildningarna och hur det är att få på Realgymnasiet.

 

Prova-på!

På Prova på-dagarna kommer du få vara med och testa våra utbildningar. Anmäl dig genom att smsa namn och vilken utbildning du är intresserad av till 070-967 38 03.

Djurvård: onsdag 21 november kl. 08:00-16:00 på Nordens Ark i Hunnebostrand. Transport och lunch fixar vi.
Hund: onsdag 21 november kl. 17:00-19:00 på Djurbutiken Fidos, Föreningsgatan 10 c i Trollhättan.
Natur och äventyr: onsdag 21 november kl. 17:00-19:00 på Upplevelsebolaget, Gustafsberg 320 i Uddevalla. Transport till och från fixar vi.
Häst: onsdag 5 december kl. 17:00-19:00 på Trollhättans Fältrittklubb, Ängens gård i Trollhättan.

Se mer om dessa aktiviteter här!

 

Skugga en elev! 

Vill du träffa våra elever och gå med på en skuggningsdag för att se hur skolan ser ut, hur det funkar med djurrum eller vart vår matsal är så får ni väldigt gärna höra av er till oss så kommer vi överens om en dag som passar just dig. Eftersom skolan i Trollhättan håller på att byggas just nu är det vår systerskola i Göteborg ni får besöka.

Skicka ett SMS eller ring till vår kommunikatör Elinor så svarar hon på alla frågor! 070-967 38 03

 

 

Vill du vara först med att få veta om våra aktiviteter och inte missa exklusiva inbjudningar? Fyll i dina uppgifter i vår intresseanmälan så tar vi kontakt med dig.

Fyll i en intresseanmälan här. 

 

2018-11-13

Realgymnasiet startar ny gymnasieskola i Trollhättan

Nu startar utbildningsföretaget Lärande i Sverige som driver Realgymnasiet en ny gymnasieskola i Trollhättan med start hösten 2019. Skolan kommer att ligga i de centrala delarna av Trollhättan och erbjuder utbildningar inom Naturbruksprogrammet med inriktning Hund, Häst, Djurvård och Natur och Ävent …

Nu startar utbildningsföretaget Lärande i Sverige som driver Realgymnasiet en ny gymnasieskola i Trollhättan med start hösten 2019. Skolan kommer att ligga i de centrala delarna av Trollhättan och erbjuder utbildningar inom Naturbruksprogrammet med inriktning Hund, Häst, Djurvård och Natur och Äventyr.

-Vi växer och det känns helt fantastiskt att nu starta upp en ny gymnasieskola i just Trollhättan. Vi har ett starkt engagemang hos våra lärare som många gånger själva har arbetat inom de inriktningar de undervisar i. Att vara med och ge ungdomar i regionen ännu bättre förutsättningar att nå dit de vill i framtiden, känns väldigt bra, säger Patrik Wigelius, gymnasiechef för Realgymnasiet.

Lärande i Sverige driver med Trollhättan inräknat, 15 gymnasieskolor runt om i Sverige från Malmö i söder till Sundsvall i norr. Alla utbildningar ger högskolebehörighet och genomförs i nära samarbete med branschen. Att Realgymnasiet möter verkliga, uttalade behov i svenska tillväxtbranscher menar Patrik är en av förklaringarna till de höga sysselsättningssiffror som Realgymnasiet har.

-På Realgymnasiet använder vi elevernas personliga intresse som dragkraft och genom att samarbeta med branschen så har eleverna en stor fördel i att de får de kunskaper och färdigheter som efterfrågas. Vi har höga sysselsättningstal med 83,2 procent 6 månader efter avslutat gymnasium jämfört med rikssnittet som ligger på 56,6 procent, fortsätter Patrik.

-Nu ser vi verkligen fram emot att ta emot våra nya elever och personal på skolan nästa höst. Vi hoppas att vi kommer att bidra positivt till Trollhättans utveckling, avslutar Patrik.

2018-09-26

Realgymnasiet satsar på APL i Irland

Från och med vårterminen 2019 kommer elever som läser djurvård-, hund- och hästutbildningen på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet att kunna göra sin APL på Irland. Lärande i Sverige, som driver 14 Realgymnasieskolor runt om i landet, har inlett ett samarbete med det irländska företaget Equipeople …

Från och med vårterminen 2019 kommer elever som läser djurvård-, hund- och hästutbildningen på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet att kunna göra sin APL på Irland. Lärande i Sverige, som driver 14 Realgymnasieskolor runt om i landet, har inlett ett samarbete med det irländska företaget Equipeople som specialiserar sig på att erbjuda olika former av praktik inom djurhållning till ungdomar från hela Europa.

-Genom samarbetet med Equipeople kan vi erbjuda våra djurvård-, hund- och hästelever nya spännande APL-platser på Irland i nära samarbete med olika djurbranscher. Tillsammans med Equipleople har vi under förra läsåret gått igenom våra rutiner för säkerhet, arbetsmiljö och kvalitetssäkring och nu har vi alla system på plats för att kunna initiera samarbetet. Vi känner oss trygga med att den erfarna och kunniga personalen på Equipleople hjälper oss att finna lämpliga APL-platser och handledare, säger Patrik Wigelius, affärsområdeschef för Realgymnasiet.

Det är elever som läser andra och tredje året på djurvård-, hund- och hästutbildningen som kommer att ha möjlighet att söka APL-platserna. Equipeople förmedlar APL-platser på en stor mängd, mindre företag inom olika typer av djurhållning. Eleverna kommer bland annat att få göra sin APL på gårdar som exempelvis har köttproduktion, mjölkproduktion och ridskolor.

-Vi har sett en efterfrågan på praktik på Irland från både elever och lärare, så vi är väldigt glada över samarbetet. Utöver djurhållning kommer eleverna få träna språkliga kunskaper och färdigheter och de ökar sina kunskaper och sin förståelse för andra länder och kulturer kopplat till bland annat naturkunskap, biologi, samhällskunskap, religion och historia, fortsätter Patrik.

Viktigt med tydlig koppling till utbildningen

APL-perioden är tre veckor lång och elevernas inriktning matchas mot de APL-platser som erbjuds för att lärandet ska få en tydlig koppling till deras utbildning.

Anna Andbjer, verksamhetsansvarig för programutveckling på Realgymnasiet, lyfter fram fördelarna med den internationella erfarenheten som eleverna får.

-Att erbjuda elever APL utomlands är en viktig del i vårt internationaliseringsarbete. Vi hoppas att den internationella erfarenheten ska bidra till en högre grad av anställningsbarhet både i Sverige och utomlands.

Även Equipeople är väldigt glada över det nya samarbetet.

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Realgymnasiet. Vi har ett stort antal värdfamiljer som ser fram emot att välkomna en svensk student. Irland är ett underbart land med varma och vänliga människor. Vi tror att partnerskapet mellan Realgymnasiet och Equipeople kommer att vara till fördel både för våra värdfamiljer och för eleverna, säger Caroline Lane, VD för Equipeople.

2018-09-11