Vår yrkeslärare Kajsa är expert i yrkeslandslaget

27 maj 2024

För Kajsa Englund, yrkeslärare inom Hotell- & Turism Strawberry på Realgymnasiet, pågår just nu förberedelserna inför Yrkes-VM 2024. Kajsa är nämligen en av landslagets experter, som coachar Nelly Alm, Hotellreceptionist, inför VM i Lyon, Frankrike den 10–15 september.

Vår yrkeslärare Kajsa är expert i yrkeslandslaget

Det svenska Yrkeslandslaget tävlar i totalt 23 yrken och för varje yrke finns en tävlande och en expert, båda utvalda av sin bransch. I rollen som expert coachar Kajsa Nelly inför tävlingarna, vilket innebär att hon hjälper till med träningsupplägg, har regelbundna avstämningar och går igenom planering inför tävlingen.

Att vara en del av ett yrkeslandslag med 25 professionella ungdomar som är i början av sin karriär är fantastiskt roligt! Det är häftigt att se ungdomarna bygga sina nätverk med andra som har samma driv, men från olika branscher.

Kajsa Englund yrkeslärare

Hotell i Seattle är scen för tävlingen i Lyon

I Nellys tävlingsgren kretsar tävlingen kring ett hotell, där man i uppbyggda receptionsområden hämtat all inspiration från ett existerande hotell i Seattle, USA. En stor del av förberedelserna kretsar därför kring att skapa en förståelse för hotellet och omgivningarna, men också för en internationell målgrupp och lokala regler för platsen.

- Rollspelen under tävlingsmomenten bedöms i realtid och utgår ofta från extrema situationer, så det gäller att vara redo för att bemöta allt kring frågor om närområdet till borttappade barn och besökare som fastnat i hissen. Domarna bedömer sedan hur den tävlande hanterar de olika situationerna, säger Kajsa.

I rollen som expert är Kajsa också en av tävlingens domare under VM får hon inte ha någon kontakt med sin tävlande och hon får inte heller döma Nellys tävlingsinsats.

Så arbetar WorldSkills Sweden

Det är WorldSkills Sweden som anordnar och driver Yrkes-SM och som ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-EM och Yrkes-VM.

Syftet med organisationen är att lyfta yrkesutbildningar internationellt och det blir ett sätt att se hur våra yrkesutbildningar står sig på den internationella arenan. Vi är ett litet land och det är inte alltid vi tar medalj, men vi är välkända och det är många som ser upp till oss

Kajsa Englund

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Utöver dessa parter medverkar även branschorganisationer, yrkesnämnder, skolor och företag.

Under sommaren väntar hårdträning för Kajsa och Nelly, inför avresa mot Frankrike i september.