Eskil Tolt , Dator- och kommunikationsteknik

Eskil löser IT-ärenden på SAAB

För Eskil Tolt var gymnasievalet inte självklart. Tillsammans med sina föräldrar besökte han flera mässor och öppna hus för att hitta rätt skola och utbildning. Valet föll till slut på El- och energiprogrammet på Realgymnasiet.

Eskil löser IT-ärenden på SAAB

Jag hade ett intresse för IT och jag upplevde verkligen att lärarna var välkomnande när jag besökte Realgymnasiet. Den känslan fortsatte under utbildningen - lärarna var alltid tillgängliga och att de lade tid på att lära oss.

Eskil Tolt

Under ett branschbesök i skolan sista året fick Eskil tipset om SAAB som arbetsgivare. Han sökte en konsulttjänst, fick jobbet och började där hösten efter studenten. Idag har han samma roll, men som anställd hos SAAB.

- I mitt jobb tar jag emot samtal i supporten, löser problem och delegerar ärenden. Från min tid på Realgymnasiet har jag med mig en grundförståelse för IT som gör att jag är trygg i min roll, även om de ärenden jag hanterar kan vara väldigt varierande och ständigt lär mig nya saker, säger Eskil.