Medallion for Excellence till Realgymnasiets tidigare elev Nelly under Yrkes-VM

20 september 2024

Nelly Alm, tidigare elev på Realgymnasiet, fick Medallion for Excellence på Yrkes-VM som anordnades 10–15 september i Lyon. Nelly, som läst Hotell & Turism – Strawberry på Realgymnasiet, tog därmed plats bland världens främsta unga yrkesutövare. Hon tilldelades Medallion for Excellence för sina exceptionellt höga poäng under tävlingen, inom kategorin hotellreception.

Medallion for Excellence till Realgymnasiets tidigare elev Nelly under Yrkes-VM

Foto: Yrkeslandslaget/WorldSkills Sweden

Det var en otrolig upplevelse och en stor ära att få representera Sverige som hotellreceptionist i Worldskills. Det var långa och tuffa dagar med både administrativa uppgifter, men även rollspel. Jag har lärt mig massor under tävlingens gång och även haft väldigt roligt! Jag är väldigt stolt över mina prestationer och utmärkelsen  ”medallion for excellence”

Nelly Alm

Yrkes-VM är en av världens största tävlingar som syftar till att lyfta yrkesutbildning och yrkesskicklighet. Det svenska Yrkeslandslaget tävlade i totalt 23 yrken under evenemanget, där över 1400 deltagare från 72 länder deltog.

Inför tävlingen coachades Nelly av Kajsa Englund, yrkeslärare inom Hotell- & Turism på Realgymnasiet, som också är en av tävlingens experter. Förberedelserna har varit noggranna och inneburit träning, avstämningar och noggrann planering. I rollen som expert har Kajsa också varit en av tävlingens domare, vilket innebär att hon inte har fått döma Nellys insats och hon har heller inte fått ha någon kontakt med sin tävlande under tävlingsmomenten, utöver en 15 minuters “communication time” varje morgon.

Mitt fokus under dessa samtal var att stärka Nelly i att hon kan det här. Det dagliga medskicket på våra korta avstämningar på morgonen var att hon skulle jobba som vanligt och följa sin magkänsla.

Kajsa Englund Yrkeslärare, Realgymnasiet

Det är WorldSkills Sweden som anordnar och driver Yrkes-SM samt ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-EM och Yrkes-VM.

Realgymnasiets utbildning inom Hotell & Turism – Strawberry är en unik hotellutbildning utvecklad i samarbete med Strawberry. Eleverna läser som lärlingar, vilket innebär att minst halva gymnasietiden spenderas praktiskt på hotellet. Här kan du läsa mer om Hotell & Turismprogrammet.