Mentorn - en trygghet under gymnasietiden

25 september 2024

På Realgymnasiet har varje elev en mentor som följer och stöttar dem genom hela utbildningen. Till skillnad från lärare har mentorn inget ansvar för undervisning, utan fokuserar helt på att stötta dig som elev i din personliga utveckling. Lärarna har sitt fokus i den kunskapsmässiga utvecklingen.

Mentorn - en trygghet under gymnasietiden

Det bästa med att vara mentor är den nära kontakten med eleverna och att få följa deras personliga utveckling. Att se dem växa både i studier och som individer är otroligt givande.

Madicken Folke Mentor

Mentorer och lärare arbetar nära varandra för att du som elev ska få den hjälp du behöver, både i skolan och i livet som till exempel hur du kan hantera stress, utveckla ditt självförtroende eller planera för framtiden.

Som mentor får jag fokusera helt på elevernas utveckling. Det gör rollen mer personlig och ger mig möjlighet att stötta dem i alla aspekter av deras liv, inte bara skolan. Det skapar starkare relationer och en djupare förståelse för deras behov.

Madicken Folke

Arbetssättet med mentorer, infördes redan 2003 och det har visat sig vara ett mycket framgångsrikt sätt för att skapa trygghet för eleverna. Många ser sin mentor som en viktig person för att nå sina mål i skolan. Mentorn hjälper också lärarna genom att vara länken mellan dig som elev, skolan och hemmet.