Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

I höst erbjuds eleverna utveckling i ridning med hjälp av AI-teknik!

21 maj 2024

Realgymnasiet har inlett ett spännande samarbete med Ridesum för att erbjuda eleverna en unik och innovativ möjlighet, att förbättra sina färdigheter inom ridning.

I höst erbjuds eleverna utveckling i ridning med hjälp av AI-teknik!

Från och med nu har våra yrkeslärare på inriktningen Hästhållning tillgång till Ridesums digitala plattform. Den erbjuder en AI-baserad tjänst för sitsanalys. Detta kommer att ge lärarna ett användbart digitalt verktyg för att göra delar av ridundervisningen mer visuellt tydlig.

Till hösten kommer vi att iscensätta detta i Gävle något som yrkesläraren Frida Karlsson ser fram emot.

-Det nya samarbetet tillsammans med Ridesum känns jätteroligt! Det ger mig som yrkeslärare ett nytt och modernt verktyg att kunna använda som ett komplement i min ridundervisning för att synliggöra en bättre sits hos eleverna.
AI- appen ger direkt feedback till att förbättra sits, balans och position i sadeln. Vi jobbar ständigt med hästens välbefinnande i fokus där en god sits och balans ökar möjligheten för hästen att kunna prestera tillfredsställande och långsiktigt bli mer hållbar.”

Så här tycker de skolor som provat

Under senare delen av hösten har Realgymnasiet i Trollhättan och Göteborg hunnit utforska tjänsten på ett systematiskt sätt. Resultaten visar att både elever och lärare ser sitsanalys som ett verktyg i verktygslådan att använda, för att åstadkomma förbättrad sits och ökad färdighet hos ryttaren.

Eleverna som provat tycker att appen Ridesum har varit ett spännande och utvecklande verktyg och det har blivit skillnad i ridningen efter att de har utfört övningarna som rekommenderades. Verktyget ger en väldigt bra analys som gynnar både ryttare och häst.

Om Hästhållning, Ridning på Realgymnasiet

När du som elev läser ridning hos oss får du en bred utbildning som gör dig eftertraktad även utanför Sveriges gränser. Under dina år hos oss får du stor tillgång på hästar och stall, i Gävle samarbetar vi med Gävle Ryttarsällskap, Gävle Ponnyklubb och Travskolan på Gävletravet. Du får möjlighet att utvecklas i bland annat hoppning, dressyr, körning, hästkunskap och ledarskap.

Efter avslutade studier får du möjlighet till jobb men vill du läsa vidare så kan du göra det med den grundläggande högskolebehörighet du fått.