Realgymnasiet i Linköping i framkant av teknik och digitalisering – använder VR i undervisningen
Att exempelvis interagera med en atom i kemiundervisningen kan nu bli möjlighet när VR (Virtual Reality) i undervisningen introduceras i ett pilotprojekt på Realgymnasiet i Linköping under hösten 2022.
Att exempelvis interagera med en atom i kemiundervisningen kan nu bli möjlighet när VR (Virtual Reality) i undervisningen introduceras i ett pilotprojekt på Realgymnasiet i Linköping under hösten 2022.
Det känns verkligen jättespännande. Vi tror att visualisering i tre dimensioner skapar en större förståelse för undervisningen, där tekniken möjliggör ett nytt sätt för aktivt lärande. Eleven kommer att kunna påverka och interagera mer med materialet i undervisningen.
Just nu provas utrustning ut till pilotprojektet som startar hösten 2022. Planen är att köra i gång i full skala under 2023 då övriga Realgymnasierna med Teknikprogrammet ska få ta del av denna satsning.
- Eleverna kommer även få möjlighet att bygga program för VR och då få kunskaper inom en framtidsteknik. Vi arbetar för att vara i framkant av teknik och digitalisering i undervisningen där vi ser stora fördelar för eleven, fortsätter Dennis.
Denna typ av standalone VR är ny och möjliggör att flera VR-set interagerar på liten yta. Att utnyttja denna teknik i undervisningssammanhang på en hel klass är unikt, då det handlar om forma och ta del av kunskapsinnehåll.
Här handlar det inte om att spela spel, utan kvalitativ undervisning.