Vad är APL?

23 maj 2024

APL står för arbetsplatsförlagt lärande. Det innebär att lärandet genomförs på en arbetsplats, utanför klassrummet och att du som elev både får inblick i branschen och möjlighet att skapa viktiga kontakter för framtiden. Här har vi svarat på några vanliga frågor om APL! På bilden ser du Liv Rose, hon har tillsammans med sin klasskompis Natalie haft APL på Stall Balans som vi har ett jättefint samarbete med!

Vad är APL?

Det bästa med våran APL är självklart att vi får chansen att lära oss nya saker, samtidigt som vi har roligt! Att ha undervisning ute på en arbetsplats är väldigt lärorikt, då vi jobbar nästan helt praktiskt med hästarna i fokus. Vi får chansen att ställa frågor, öva på sådant vi gör teoretiskt i skolan och uppleva själva hur det faktiskt går till, vilket förbereder oss inför framtiden!

Liv Rose & Natalie elever åk 1, Hästhållning fördjupning Ridning

Syftet med arbetsplatsförlagt lärande är att du som elev redan under din gymnasietid både ska få utveckla dina yrkeskunskaper och en yrkesidentitet, förstå hur yrkeskulturen fungerar samt bli en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Du får en inblick i branschen och samtidigt möjlighet att skapa viktiga kontakter för framtiden!

Din APL är kopplad till din undervisning i skolan så det är viktigt att du deltar och hänger med på lektionerna, ställer frågor och är lyhörd. Att kunna samarbeta med olika människor är en förutsättning för att du ska få ut optimalt av din APL-tid. Förutom förberedelser i kursen Naturbruk kommer du dessutom gå kursen Personlig utveckling & Externa relationer för att ytterligare förbereda dig - en kurs som pågår under hela din gymnasietid för att utveckla dina färdigheter inom kundbemötande, service och medarbetarskap.

Du kommer att ha din APL på någon av de platser som skolan samarbetar med. Det kan vara allt från stall, djurbutik, hunddagis, klinik - det beror på vilken programfördjupning du går. Skolans yrkeslärare har ett brett kontaktnät inom dem olika branscherna för att du ska få dem bästa förutsättningarna för att lyckas senare i arbetslivet. Det är din yrkeslärare som ordnar och fördelar platser, men du får självklart vara med och önska var du vill ha din APL!

Under studier på Naturbruksprogrammet har du minst 15 veckors APL. Dina APL-perioder är förlagda i block om 2-4 veckor, för att du ska få vara med på alla olika arbetsmoment och även få chans att skapa relationer till arbetsplatsen och dina medarbetare. Detta ger dig värdefulla kontakter för framtiden!

Ja, det kan du! På Realgymnasiet har du möjlighet att ha APL utomlands i åk 2 och åk 3. Du ansöker om en plats precis som när du söker ett jobb - med CV, personligt brev och intervju. Under uttagningen kollar man på både på närvaro och hur du ligger till i skolan såväl som dina förväntningar på att åka till ett annat land och personlig mognad.

Alla elever som läser Naturbruksprogrammet kan ansöka om APL. Du som läser inriktning Djurvård - både Hund och Sällskapsdjur & Djursjukvård - kan ansöka om att åka till Irland i åk 2. Du som läser utbildningen Sällskapsdjur & Djursjukvård kan i åk 3 söka till både Irland och Sydafrika, och du som läser Hästhållning kan i åk 3 ansöka om att åka till Sydafrika eller Tyskland.

Här kan du se en film som Elin och Ylva på Realgymnasiet i Göteborg har gjort om sin APL i Sydafrika! Nästa år - som är det första året vi har en åk 3 - kommer vi på Real i Luleå få möjlighet att skicka elever till Sydafrika. Arbetet inför det är i full gång, och vi är så peppade!

Att ha utlands-APL som merit ökar chanserna att få jobb efter avslutade studier. Under APL bygger eleverna upp ett kontaktnät och ett ökat självförtroende som är mycket värdefullt i framtiden.

Evelyn Kyrk CENTRAL INTERNATIONELL SAMORDNARE PÅ REALGYMNASIET
Vill du upptäcka ett annat land, samtidigt som du utvecklar dina förmågor och kunskap knutna till din bransch och utvecklas eleven i social kompetens, språklig förmåga och kulturell förståelse? Det är möjligt på Real! Bilden är från Kilkenny på Irland där Astrid i åk 2 hade sin APL i februari i år.

Vill du veta mer?

Vill du plugga på Realgymnasiet i Luleå, eller har du frågor om våra utbildningar? Kontakta vår kommunikatör Lina för mer info!

Lina Hammar
Mail: lina.hammar@realgymnasiet.se