Bli djurvårdare nivå 2 efter studier på Realgymnasiet

25 juni 2024

Du som pluggar Djurvård hos oss ges möjlighet att gå Grundkurs i läkemedelshantering GKLH (D9) genom Vetabolaget. Kursen är delvis digital, med praktiska moment som utförs i skolan eller på APL. Efter godkänd kurs blir du Djurvårdare nivå 2 vilket är en förutsättning för att jobba på klinik.

Bli djurvårdare nivå 2 efter studier på Realgymnasiet

Att läsa GKLH var självklart för mig eftersom jag vill arbeta på djurklinik. Kursen ger mig de kunskaper jag behöver för att göra det, och för att kunna jobba som Djurvårdare nivå 2. Det är en rolig kurs, man får jobba praktiskt med djuren och lära sig att t.ex. ge olika injektioner, ta blodprov, sätta PVK osv. Jag valde Real för att få jobba praktiskt med djur, och det har jag inte ångrat en sekund!

Ylva elev Sällskapsdjur & Djursjukvård

Under läsåret har våra elever i åk 2 som läser Sällskapsdjur & Djursjukvård eller Hund haft möjlighet att läsa Grundkurs i läkemedelshantering – GKLH (D9). Kursen består av en praktisk del där en veterinär eller en legitimerad djursjukskötare examinerar eleverna och ett teoretiskt prov som är utformat av Vetabolaget. Efter godkänd examinering får eleverna titulera sig djurvårdare nivå 2.

En djurvårdare nivå 2 tillåts ge vissa injektioner läkemedel subkutant (under huden), intramuskulärt (i en muskel) och intravenöst (i en ven). De får även ta blodprov, koppla i och ur dropp och sätta permanent kanyl. Om du vill jobba på en djurklinik eller ett djursjukhus så blir du avsevärt mer anställningsbar om du läst GKLH.

Stort grattis till våra elever som genomfört kursen och nu får kalla sig för djurvårdare nivå 2 - bra jobbat!!

Digital kurs med Vetabolaget!

Vetabolaget är ett utbildningsföretag inom djursjukvården. Här kan du läsa mer om vårt samarbete.

Ylva och marsvinet Millie i skolans djuravdelning

Vill du veta mer?

Om du har frågor eller vill ha mer information, tveka inte att kontakta oss på lulea@realgymnasiet.se för mer info!