Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

GKLH för framtidens jobb!

22 maj 2024

Våra elever på Realgymnasiet Nyköping som läser Sällskapsdjur & Djursjukvård samt Hund erbjuds varje år att göra kursen GKLH - Grundkurs i läkemedelshantering. Då den är frivillig att genomföra är det dock inte säkert att alla gör den. I år valde dock alla att göra den i år 2 vilket vi är väldigt glada för.

GKLH för framtidens jobb!

Kuren är alltså inte obligatorisk men ett väldigt bra komplement som djurvårdare, speciellt när man vill arbeta nära veterinärer. Den ger djurvårdare helt andra möjligheter att hjälpa till med mer avancerade arbetsuppgifter på exempelvis en djurklinik och bättre betalt också förstås. Så efter genomgånget och klarat prov blir man djurvårdare nivå 2.

Provet består att ett praktiskt prov för veterinär och ett teoretiskt prov med slumpvalda frågor. Vi har ett samarbete med Vetabolaget så läs gärna mer om provet via länken här SMÅDJUR D8/D9 GKLH - GRUNDKURS I LÄKEMEDELSHANTERING (eduadmin.se)

Verkligen inget lätt prov säger vår djurvårdslärare Johanna som har tränat dem i alla moment under läsåret. Och det bästa av artikeln sparar vi till sist! Alla våra 17 elever klarade examinationen (alltså 100%) och kan härmed titulera sig Djurvårdare nivå 2. Stort grattis till dem!