Välkommen till Realgymnasiet i Stockholm!

Vad kan du läsa i Stockholm?

Intresseanmälan

Vill du veta mer om utbildningen och få inbjudan till kommande aktiviteter?

Anmäl intresse

Möt våra tre nya djurlärare Jenny, Josefin och Tina!

6 mars 2023

Tre lärare, med tre olika utbildningar inom djur och etologi. Ett gemensamt mål - Att ge våra elever all kunskap de behöver!

Möt våra tre nya djurlärare Jenny, Josefin och Tina!

Kan ni berätta om ert tidigare arbetsliv och vad ni har gjort innan ni kom till Realgymnasiet?

Tina:

Jag började som praktikant på en djurklinik efter gymnasiet och där började min yrkesbana inom djurens hälso- och sjukvård.

Jag är behörig djurvårdare på nivå 3 och har genom åren arbetat både på stora djursjukhus som Regiondjursjukhusen Bagarmossen och Strömsholm, och på olika kliniker i Stockholmsområdet och Gotland, både som anställd och som egen företagare.  Jag har kandidatexamen i hästvetenskap från England. Jag är även LIF-utbildad läkemedelskonsulent och har jobbat på ett veterinärmedicinskt läkemedelsbolag. Läkemedlen jag ansvarade för var till häst, hund, katt och nötkreatur. För två och ett halvt år sedan valde jag att vidareutbilda mig till Yrkeslärare på Stockholms universitet. Efter min yrkeslärarexamen jan- 2022 arbetade jag ett år på Spånga Gymnasium som APL-samordnare. Utöver dessa har jag även säsongs-arbetat i Zermatt under tre vintrar, bland annat som turistfotgraf med ST: Bernhardshundar.

Josefin:

Jag är utbildad biogeovetare med inriktning mot zoologi. Efter universitetsstudierna har jag jobbat på djurpark, med viltrehabilitering och som djurlärare på naturbruksgymnasium. Efter flera år inom hästnäringen, som utbildad hovslagare, insåg jag att det var i skolans värld jag ville vara och sökte mig sålunda tillbaka hit och har jobbat som lärare sedan dess.  

Jenny:

Under mina studier hann jag samla på mig mycket erfarenhet. Jag har fått extrahera kortisol från hundpälsar för att beräkna långvarig stress. Jag reste till Kenya under tre veckor för att lära mig om bevarande av hotade arter, och jag genomförde studier på både Parken Zoo och Kolmården. Där fick jag bland annat besvara frågan om elefanter är höger- eller vänsterhänta.

Efter mina studier arbetade jag en sommar på Skansen, där jag främst hade ansvar för visenter, vildsvin och järvar, men också andra djur som björnar och lodjur. Här fick jag träna visenter att ställa sig på en våg för att mäta vikten, och jag lärde mig också mer om uttrar samt fick möjligheten att hålla i en uttervalp.

Varför valde ni att arbeta hos oss?

Jenny:

Realgymnasiet ser värdet av att kunna variera sina utbildningar med både praktiska och teoretiska moment, och försöker anpassa skolgången efter varje individs behov. Detta kan ge mig som lärare förutsättningarna att utforma lektioner på ett roligt och lärorikt sätt.

Tina:

Jag sökte tjänsten hos REAL eftersom de fokuserar på det praktiska lärandet och att det finns möjlighet till bra stöd från lärarkollegor runt om i landet. Det är värdefullt för mig som nyexaminerad yrkeslärare.

Josefin:

Jag sökte mig till Realgymnasiet därför att det är en större skola, med goda resurser för att hålla en bra undervisning om djur. Som lärare har jag stora möjligheter att vara flexibel och lägga upp undervisningen som jag tycker passar den enskilda elevgruppen.

Vad tycker ni är bäst med Realgymnasiet i Stockholm?

Josefin:

Den stora djuravdelningen är en mycket värdefull resurs för mig som djurlärare. Här kan eleverna få kontakt med många olika typer av djur. Djuren har det bra och anläggningarna är stora, vilket ger eleverna en bra standard att utgå ifrån när de senare ska jobba med djur.

Jenny:

Många fantastiska och engagerade kollegor som ständigt söker förbättringar för att få skolan att utvecklas och växa, i syfte att gynna elever och personal.

Tina:

Vi har ett lärarlag där vi kompletterar varandra mycket bra. Vi har också fått förtroende och möjlighet att forma och utveckla både den teoretiska och praktiska undervisningen för våra elever.

Vad är din vision för de elever som går på skolan?

Jenny:

Min vision är att alla elever som går på skolan ska tack vare sin utbildning kunna bidra med både kunskap och kompetens i samhället på olika sätt. 

Tina:

Det är svårt att arbeta med både djur och människor, det krävs multikompetenser. Du behöver ett gott djurhandlag, utvecklat ”djuröga”, god kommunikationsförmåga, ett utvecklat yrkesspråk och en förmåga att kunna kommunicera och förmedla fakta och råd med vanliga djurägare eller besökare på en djurpark utan förkunskaper. Samtidigt behöver du god samarbetsförmåga med kollegor och kunna arbeta på egen hand med mycket eget ansvar. Om jag kan få eleverna att utveckla grunderna i dessa kompetenser så gör det mig mycket glad och stolt.

Josefin:

Jag hoppas att eleverna ska få ett ökat intresse för djur och att de ser djuren som våra kollegor och som de själavårdare de är. 

Varför ville ni bli lärare?

Tina:

Jag ville bli lärare för att jag gärna vill dela med mig av de erfarenheter jag har fått och gjort under mitt yrkesliv.

Josefin:

Jag älskar att umgås med barn och ungdomar! Genom djuren kan jag som lärare skapa kontakt med och motivation hos eleverna, det är belöningen jag får som lärare.

Jenny:

Vi använder djur till sällskap, sport, mat, kläder, inredning och inom olika yrken. Djur genomsyrar samhället, men inte många kan så mycket om djur. Mitt mål blev därför att kunna utbilda unga generationer till att bli mer kunniga om djur och därmed också mer empatiska, ödmjuka och påhittiga för hur djur ska behandlas.  

Vad driver dig i din roll eller i livet? 

Jenny:

Det som driver mig är mitt mål att bli som en liten superhjälte. Genom mina kunskaper, färdigheter och min empati drömmer jag än idag om att kunna göra världen till en bättre plats för alla individer som lever här, och ett steg i rätt riktning är att börja utbilda vår art i hur vi bäst samlever med andra djurarter.

Tina:

Jag mår som bäst nära naturen, helst på en häst, ute på havet eller uppe på fjället. Som djurvårdare har min drivkraft varit att få djurägare att bli mer medvetna om deras roll och ansvar för att upprätthålla god djurhälsa. Som lärare drivs jag av det gemensamma lärandet mellan kollegor och en gemensam vision.  Jag trivs bäst när det är högt i tak, när ingen idé är för knasig för att prövas, och när man både kan skratta och gråta tillsammans.

Josefin:

Jag hade en stark önskan att förbättra världen när jag var ung, det var en del av anledningen till att jag sökte till det biogeovetenskapliga programmet efter gymnasiet. Jag ville rädda torsken i Östersjön. Efter att ha kommit i kontakt med många engagerade ungdomar senare i arbetslivet insåg jag att det bästa sättet att rädda världen är att utbilda kommande generationer, så att de får förmågan att fatta genomtänkta beslut i sitt liv och forma världens framtid.

Tack för att ni tog er tiden att svara på frågorna och välkommen till Realgymnasiet i Stockholm!

Fakta:

Tina Björkman

Djurvårdare Nivå 3
LIF-utbildad läkemedelskonsulent
Legitimerad yrkeslärare inom Djurvård

Josefin Olsson

Biogeovetare inriktad på Zoologi
Utbildad Hovslagare

Jenny Löf

Kandidatexamen inom Etologi och djurskydd
Mastersexamen inom Etologi och djurens biologi i ett tillämpat perspektiv.