Nytt Samarbete mellan Realgymnasiet i Sundbyberg och Järfälla Ryttarförening

17 juni 2024

Vi på Realgymnasiet i Sundbyberg har inlett ett spännande samarbete med Järfälla Ryttarförening, en av Sveriges äldsta och mest välrenommerade ridskolor. Eleverna får nu chansen att integreras i ridskolans dagliga verksamhet, vilket ger dem praktisk erfarenhet inom hästhållning och ridning samt en djupare förståelse för hästbranschen.

Nytt Samarbete mellan Realgymnasiet i Sundbyberg och Järfälla Ryttarförening

Järfälla Ryttarförening är en av Sveriges äldsta ridskolor, grundad 1960. År 2016 övergick ridskolan från privatägd till en föreningsdriven verksamhet. Järfälla Ryttarförening vill vara en samlingsplats där hästar och människor stormtrivs, och med ett ständigt lärande genom hela häst- och ryttarlivet.

De tre ledorden i föreningens arbete är: Hästen får vara häst! Från ridning till hästkunskap! Vi gör det tillsammans!

Idag erbjuder ridskolan en dynamisk och välstrukturerad miljö för både hästar och ryttare. Vi har talat med Anna Tholander, verksamhetschef, och Sara, vår erfarna ridlärare, för att få en djupare förståelse för föreningens verksamhet och det nystartade samarbetet med oss på Realgymnasiet i Sundbyberg.

Anna Tholander - Verksamhetschef

Anna Tholander, 49 år, är en passionerad och erfaren ledare inom hästbranschen. Hon är utbildad SRL2 och C-tränare i dressyr samt hästskötare och har även genomgått ledarskapsutbildningar vid Affärsskolan och Ledarpraktikan. Anna började arbeta på Järfälla Ryttarförening 2018 och blev verksamhetschef 2020. Hon har även tidigare arbetat på ridskolan när den drevs privat.

Anna Tholander - Verksamhetschef

Sara – Ridlärare Realgymnasiet Sundbyberg

Sara har arbetat i hästbranschen i 15 år och driver idag en egen verksamhet med 30 hästar. Hon är erfaren i branschen och har varit lärare på Realgymnasiet i tre år. Sara brinner för att förmedla sina kunskaper och sitt engagemang för hästar och branschen till eleverna.

Järfälla Ryttarförenings huvudsakliga verksamhet är ridskolan, som erbjuder fasta ridgrupper både på dagtid och kvällstid, sju dagar i veckan. På gården finns totalt 37 hästar, varav 19 är ponnyer i olika storlekar och 18 är stora hästar. På anläggningen finns också ett separat medlemsstall där det idag bor 18 privathästar.

Järfälla Ryttarförenings anläggning, på vackra Säby gård vid Järvafältet naturreservat, ägs av Järfälla kommun. Föreningen och kommunen har ett nära samarbete och såväl stall som ridhus är välutrustade och även anpassade för pararidning. Det finns två stall, ett för ponnyer och ett för stora hästar, med moderna omklädningsrum med dusch och toaletter samt ett fullt utrustat kök. Det finns även två stora teorisalar/konferensrum och ett klubbrum. Lokalerna är en samlingsplats för föreningens ryttare i alla åldrar, där man månar om en inkluderande och och vänlig lärmiljö för alla.

Samarbete med Realgymnasiet i Sundbyberg

Realgymnasiets elever kommer att integreras i ridskolans dagliga verksamhet. Anna Tholander och Sara betonar att eleverna kommer att vara delaktiga i den vardagliga skötseln av hästar och anläggningen, vilket ger dem en värdefull inblick i hur det är att driva en hästverksamhet.

Sara tillägger: "Genom att eleverna får vara delaktiga i det vardagliga arbetet som sker på ridcentret får de praktisk erfarenhet och kunskap inom flera områden. Vi kommer att undervisa i ridning, men även i löshoppning, tömkörning och andra träningsformer."

Genom samarbetet med Järfälla Ryttarförening får Realgymnasiets elever inte bara praktisk utbildning i hästskötsel och ridning, utan även värdefulla insikter i inkluderande ledarskap, service och bemötande. Detta gör Säby gård och Järfälla Ryttarförening till en bra startpunkt för  elever som är nyfikna på att arbeta i stall eller på ridskola i framtiden.