Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

APL i Tyskland och Irland

9 juni 2024

Våra elever i årskurs tre har nu haft tre veckor med arbetsplatsförlagt lärande. En del har tagit möjligheten att vara nära hemma, andra att åka utomläns och några att åka utomlands.

APL i Tyskland och Irland

Nu är eleverna tillbaka hos oss med mängder av intressanta och glädjande berättelser om deras spännande och lärorika APL-veckor. Här är lite bilder från Sara och Sigrid, Hästhållning Ridning, som fick göra sin APL på Holsteiner Verband. Det är en av världens mest erkända hingstdepåer med semination, tävlings- och försäljningsverksamhet. Holsteiner Verband har hingstar av världsklass inom hoppsporten och även en del inom dressyr. En stor del lärande och en heldags shopping i Hamburg fick de in i sin resa.

- Vi hade hört att det skulle kunna vara lite hårt med att hantera hingstar, men de var väldigt snälla och de personer som jobbade där var lättsamma, trevliga och skämtsamma med oss. Första dagen efter resan fick vi duscha hästarna och mysa med dem samt sluta tidigare och sista dagen skjustade personalen in oss till staden så vi fick shoppa, säger Sara.

Det ska tilläggas att våra elever i Hästhållning Ridning är vana att vara noggranna i sin hästhantering och sitt stallarbete. Vi förstår att APL-platsen uppmärksammade det och belönade dem.

Saras tips till andra som får möjlighet att åka på utlands-APL är att man ska ta sig tid att ställa frågor och samtala även om sådant som inte har med arbetet att göra.

- Bara man börjar prata om nånting själv, så blir andra mer pratglada. Då blir både bekvämlighet och trivsel mycket bättre direkt för dem och för oss. Det behövs när allt är nytt och gäller vartän man jobbar.

En av många fina hästar på Sara och Sigrids APL.
Labbet var en del av den lärorika arbetsmiljön eleverna fick ta del av.

Djurvård på Irland

Jennifer, Jacqueline och Maja gjorde sitt arbetsplatsförlagda lärande i djurbutik på Irland. Som inneboende hos familjer fick de förutom allt lärande på arbetsplats också god inblick i kulturen och god utveckling av sina språkkunskaper.

- Att få åka själv till en främmande kultur och ständigt prata engelska utvecklar en som människa väldigt mycket., Jag var väldigt nervös att åka eftersom jag är osäker på min engelska men efter bara nån dag pratar man flytande som om det aldrig varit ett problem, säger Maja.

Jennifer tävlade framgångsrikt med hunden från gården där hon bodde.
Ett litet lamm som hittades vid vägkanten fick Jennifer ta hand om.
En ledig dag i Dublin.

Irma gjorde sin APL på ett irländskt lantbruk med kött- och mjölkproduktion.

- Korna går ute hela dagarna och kommer in på morgonen och kvällen för att mjölkas. Jag hade aldrig varit i en mjölkgrop så jag tycker det är väldigt intressant att se hur det fungerar. De har även två vallhundar som hjälper till, vilket är otroligt häftigt att få se, säger Irma.

Mjölkning i mjölkgrop var en ny lärorik kunskap för Irma.
Jacqueline på tur på Irland.
Tillfällen gavs till fina vandringar och magnifika naturupplevelser.