Realgymnasiet bäst resultat av gymnasieskolorna i Trollhättan
I slutet av november presenterades Skolverkets samlade statistik över gymnasieskolornas resultat för de elever som tog studenten våren 2024. I Trollhättan är det Realgymnasiets resultat som sticker ut i positiv bemärkelse - 100% av skolans elever tog gymnasieexamen.
Ytterligare en glädjande siffra var elevernas genomsnittliga betygspoäng, som var högst i staden. Realgymnasiet i Trollhättan hade också högst resultat när det gäller den andel elever som läste utökat program, vilket ger fler behörigheter att läsa vidare. Här var siffran 82,1%.
Vi är så stolta över våra resultat och det ligger mycket arbete bakom dem, både från elever och lärare
Skolverket uppger också att andelen elever med examen inom 3 år från yrkesprogram har minskat och att det till stor del beror på att de inte klarar av kursen Matematik1. På Realgymnasiet i Trollhättan har alla elever fått minst betyget E i den kursen.
- Vi har ett väl inarbetat arbetssätt som innebär att man som elev har möjlighet att läsa kursen på 2 år om det finns behov av det. Ett arbetssätt som visat sig vara mycket framgångsrikt. Det handlar om ett fåtal elever som behöver den extra tiden och då får de det tillsammans med ansvarig lärare som även hade dem i årskurs 1 vilket ger en bra kontinuitet i undervisningen, säger Marlene Wendt.
Att läsa sitt intresse som en del av sin gymnasieutbildning ger en drivkraft mot högre resultat. Att dessutom ha en hel dag med sitt intresse på skolan eller ridskola samt en dag på en arbetsplats gör att eleverna är mer motiverade till de vanliga gymnasiekurserna som man läser på alla utbildningar. tex engelska, svenska, historia, samhällskunskap och religion. På Realgymnasiet läser eleverna också mycket biologi, ett ämne som ligger nära de kurser som ligger på inriktningarna. Att lära sig om hållbarhet ligger i linje med naturbruksprogrammet och kursens innehåll blir levande i en blandning av teori och praktik. Att lära på riktigt är viktigt för oss på Realgymnasiet och något vi arbetar efter i alla kurser.
Att vi är en liten skola gör att vi känner våra elever. Vi har avstämningar två gånger per termin där eleverna får prata enskilt med sina lärare om hur de ligger till i kurserna och vad de kan göra för att nå sina mål, oavsett om det är E eller A. Detta är ett system som vi arbetat med i flera år och det fungerar väl.