Välkommen till Realgymnasiet i Växjö!

Vad kan du läsa i Växjö?

Rekordmånga antagna inför hösten

2 juli 2024

Realgymnasiet i Växjö har antagit 59 elever inför hösten 2024 vilket är den högsta siffran sedan skolan startade.

Rekordmånga antagna inför hösten

Den slutliga antagningen till Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet i Växjö är nu färdig och i år har vi antagit fler elever än tidigare.

Inför hösten 2024 har 59 elever antagits till Naturbruksprogrammet och inriktningarna djurvård, hästhållning och naturturism. Antagningen till Introduktionsprogrammet med programinriktat val (IMV) pågår och där ser vi fram emot att anta fyra elever.

Antagningsstatistik

Slutlig antagning under sommaren 2024

• Antal ansökningar totalt till Realgymnasiet i Växjö: 129 st.
  • Antal antagna elever totalt, Naturbruksprogrammet (NB): 59 st.
InriktningAntal antagnaMedelvärde betyg
Djurvård40 elever213 poäng
Hästhållning15 elever235 poäng
Naturturism4 elever225 poäng

• Antal antagna elever totalt, Introduktionsprogrammet med programinriktat val (IMV): antagning pågår.

Antalet antagna elever historiskt

Termin och årtalAntal antagna elever
Hösten 202459 elever*
Hösten 202332 elever
Hösten 202220 elever
Hösten 202150 elever

*= IMV-eleverna är ej inräknade i denna siffra.

Har du fått ett antagningsbesked?

Glöm inte att svara ja eller nej på det antagningsbesked som du har fått hemskickat i brevlådan. Eftersom Realgymnasiet Växjö sköter sin egen antagning syns inte ditt antagningsbesked på Dexter och du kan därför inte svara digitalt. Svara senast 31 juli för att vara säker på att behålla din plats.

Har du några frågor kring ditt antagningsbesked under sommaren? Skicka i första hand ett mejl till vaxjo@realgymnasiet.se alternativt jacob.nygren@realgymnasiet.se med din fråga.

Du kan även ringa, smsa eller prata in ett meddelande på vår kommunikatör Jacobs telefon på mobilnummer 072-981 15 79.