Välkommen till Realgymnasiet i Växjö!

Vad kan du läsa i Växjö?

Så gör du ett sent val

19 juni 2024

Har du ångrat ditt gymnasieval och vill börja på Realgymnasiet i Växjö i höst? Här hittar du information kring hur du ska gå till väga för att göra ett sent val.

Så gör du ett sent val

Under sommaren har du möjlighet att göra ett så kallat "sent val", vilket är ett omval som görs efter att omvalsperioden är slut. Då har du möjlighet att bli antagen (i mån av plats) på ett annat program än det du tidigare sökt.

Är du intresserad av att börja hos oss i höst men gjorde aldrig en ansökan i våras? Kontakta då i första hand studie- och yrkesvägledaren (SYV) på din grundskola för hjälp att söka till reservantagningen i mån av plats på vår skola. Om personen inte finns tillgänglig kan du istället kontakta den antagningsenhet som du tillhör.

Om du bor i Växjö, Alvesta, Älmhult, Uppvidinge, Lessebo eller Tingsryds kommun tillhör du Växjö kommuns antagningsenhet. Ring dem på telefonnummer 0470-410 00 eller mejla till gymnasieantagningen@vaxjo.se. Tillhör du Växjös antagningsenhet behöver du skriva ut och fylla i en blankett som sedan ska scannas in och mejlas till antagningsenheten.

Bor du i Ljungby eller Markaryds kommun tillhör du Ljungby kommuns antagningsenhet. Ring dem på 0372-78 40 77 eller mejla till antagningskansliet@skola.ljungby.se.

Bor du i övriga kommuner kan du hitta kontaktuppgifter till det antagningskansli du tillhör på följande länk: Antagningskanslier | Antagningskanslier i Sverige (skr.se).

I slutet av juni kommer vi att skicka ut de slutliga antagningsbeskeden efter att vi fått in alla slutbetyg. Därefter kommer vi också titta på vilka vi kommer ta in som IMV-elever, där vi i dagsläget har fyra platser.

Varma sommarhälsningar från Realgymnasiet i Växjö 🌻

Frågor? Oss kan du kontakta i sommar!