Presentation - Gunilla Lundqvist lärare i Trav

17 juni 2024

Det här är Gunilla som jobbar som yrkeslärare på vår inriktning Hästhållning och programfördjupningen Trav. Vi har ställt några frågor till Gunilla om hennes arbete på Realgymnasiet!

Presentation - Gunilla Lundqvist lärare i Trav

Berätta om Travutbildningen! Varför ska man välja att gå den på Realgymnasiet?

Hästhållning Trav är utbildningen som ger dig insyn i travbranschen där det finns massor av arbetstillfällen och fin gemenskap. Du har profildagar på Travskolan i Boden, en toppmodern anläggning där får du lära sig att utrusta och köra snälla ponnyer och hästar. Körning på travbana, rakbana, i skog och terräng och även ridning. Du får även lära dig hästhållning, hästvälfärd, utrustning, träningsrelaterade skador, olika träningsformer och mycket mer. Du kommer att bli en i teamet, samarbete och sammanhållning eleverna emellan växer fram på ett fint sätt och inriktningen präglas av att eleverna delar med sig av sina kunskaper. Utbildningen ger dig goda förutsättningar att få jobb inom travbranschen och du får gedigna hästkunskaper som är meriterande även inom andra hästrelaterade verksamheter.

Berätta om dig själv, vem är du och vad har du för bakgrund?

Jag började jobba på Realgymnasiet hösten 2023. Jag är i utbildad undersköterska, stödpedagog på omsorgsboende, matte-/NO-lärare och ridinstruktör. Jag har hästar som mitt största intresse och det har funnits med mig hela livet. Jag har varit aktiv som tävlingsryttare och har fina meriter inom hoppning och dressyr. 2005 sadlade jag om och tog ut montélicens. Montéridningen har varit en enorm resa, jag hade precis fått ut min licens och ridit fem lopp, då jag fick erbjudandet att rida Criks Mistral i montéeliten på Solvallas Elitloppsdag!! Det var oerhört stort och vi blev sensationellt 2:a… det var som att ha varit med i en saga!

Som person har jag ett innerligt driv, jag gillar att se resultat och utveckling, jag gillar utmaningar, är nyfiken och räds inte att prova det som lockar. Jag är empatisk och vill göra gott, gillar inte orättvisor och lider över utsatta människors tillvaro.

Gunilla Lundqvist yrkeslärare Trav

Vad är viktigt för dig som lärare?

Som lärare vill jag förmedla, förutom ämneskunskaper inom Trav, att man duger som man är. Det är alltför många ungdomar som känner press på hur det ska vara, det vimlar av ideal i medias uppskruvade värld där det är lätt att tappa bort sig själv, få dåligt självförtroende och känna sig otillräckliga. Det jag gillar med Real är att du som elev blir sedd för den du är och får kunskaper och kompetens för att forma din framtid.

Vill du veta mer?

Vill du plugga på Realgymnasiet i Luleå, eller har du frågor om våra utbildningar? Kontakta vår kommunikatör Lina för mer info!

Lina Hammar
Mail: lina.hammar@realgymnasiet.se